~semoga mereka dirahmati Allah~

Dimulakan dengan....

Photobucket

Friday, June 5, 2009

ISU; PPSMI

PPSMI: Kisah Pelajar Luar Bandar
www.iluvislam.com

"Hah...Mama dah carikan kerja untuk hang. Jadi cikgu kat sekolah kawan Mama. Mau?" kata mak aku semasa kami dalam kereta, pulang ke Kedah dari KMB setelah aku tamat belajar di situ sekitar 2004.

Aku memandang kosong ke luar tingkap kereta. Warna merah senja masih lagi di situ, belum pudar. Cantik!"Ma...malaih lah. Kalau boleh oghang nak gheja macam Tu'ai, jadi maintainer kat kelab bowling kat City Plaza tu. Best sket." aku menjawab malas sambil mataku menjeling kepada Tu'ai, adikku di sebelah. Fikirku, bolehlah kami keluar petang ke tempat kerja dan balik awal pagi. Sambil-sambil tu bolehlah merewang ke tengah-tengah bandar Alor Setar sebelum balik ke rumah. Bila lagi?

"Hang jangan nak menggatai. Mama dah habaq dah kat Cikgu Cek Puteh. Esok lusa hang pi daftaq kat sekolah tu." mak aku membantah."Laa...ingatkan nak bagi option tadi. Rupa-rupanya arahan mandatory." cetus hati aku.

Merah senja di luar tingkap makin pudar. Lebuh raya PLUS nampak kosong. Seperti fikiran aku yang kosong."Apa aku nak buat kat sekolah tu nanti? Dah la kena mengajaq Bahasa Inggeris. Tingkatan 4 ngan 5 plak tu. Sastera lagi. Mampoih." Hati aku terus merungut tak puas hati. Tapi apa boleh buat, arahan mandatori...Habis takat tu...

Bermula episod diri aku diberi peluang mengenali sendiri apakah erti perjuangan memartabatkan anak bangsa dari kaca mata seorang guru, yang dikerah mendidik pelajar luar bandar (kalau boleh aku katakan, sekolah yang aku pergi ini adalah sekolah yang lagi luar daripada ‘luar bandar'. Maknanya sangat- sangat terpencil).

Aku menjadi cikgu ganti, menggantikan seorang guru lain yang cuti bersalin. Dan sekali sekala aku masuk ke kelas-kelas tingkatan yang lain, menjenguk apa yang pelajar-pelajar di sana sedang buat sewaktu ketiadaan guru.Biar aku ceritakan...



Adegan 1:


Biasalah, sesi perkenalan menjadi modal utama untuk cikgu baru macam aku untuk ‘skip' hari pertama daripada kena mengajar. Ni yang berlaku di sebuah kelas tingkatan 5 Sains 1.

" Ok class, My name is Haikal. Your new English teacher here, for 2 months bla..bla..bla."

"Now I would like to know each of you before I begin my lesson. Please state your name, ambition and where are you from. Ok, let us start from you."

" Err...sir. Saya tak pandai cakap Inglis. Bahasa Melayu boleh dak?"

Aku jawab : " Cuba, takpa salah pun. saya pun bukan pandai cakap omputih."

" I is Syahrul (nama rekaan). Yang lain saya tak gheti sir."

"Ok takpa...teruskan. Saya tanya tadi cita-cita dan tinggai kat mana."Dalam hati : "Mampoih, macam mana aku nak mengajaq dalam BI ni? Kalau kelas 5 sains 1 pun tak berapa gheti BI?"



Adegan 2:


Ada satu hari tu, aku kena masuk ke kelas tingkatan satu. Cikgu yang sepatutnya berada dalam kelas tu tak datang. Sekali lagi, sesi berkenalan, sebab aku memang tak disuruh mengajarpun.

"Nama saya cikgu Haikal. Saya masuk mai ganti cikgu Sharifah. Saja nak berkenalan dengan kamu semua. Soghang-soghang bangun dan habaq nama dengan cita-cita. Hah kamu...mula!"

"Nama saya Rosdi. Cita-cita nak jadi..emm...perbaik gheta. Pak saya ada kedai pomen gheta kat pekan."

"OK takpa, kamu!" aku menuding pada seorang pelajar yang berdiri kat pintu, gaya macam nak lari keluar dari kelas.

"Saya...nama Ku Nazim. Cita-citaku nak jaga lemu pak ku" Memang disebut LEMU, bukan lembu. Jawab Nazim serius dalam loghat Kedah hulu yang pekat. Lembu pun kedengaran lemu. Saya diganti dengan ku...bahasa diri kebiasaan bagi orang-orang kampung kat tempat aku.

"Sebab apa nak jaga lembu?""Ku tak tau dey. Pak ku banyak Lemu. Dia pun dok sughuh ku jaga lemu dia."

" Oo...ya ka?" aku menyetujui kata-katanya

Dalam hati : "Bertuah betul orang bandar. Anak-anak semuanya bercita-cita tinggi. Nak jadi doktor, saintis. Paling komanpun polis. Tapi kat sini. Cukuplah kalau boleh warisi apa yang bapak depa ada. Mungkin depa ni masih naif...tapi kalau dibandingkan dengan anak bandar yang sebaya, depa ni jauh naif. Seolah-olah tiada langsung cita-cita."

Dan memang benar, pelajar-pelajar di sini memang datang ke sekolah bukan kerana ingin belajar. Tetapi kerana ingin berjumpa kawan-kawan. Itu sahaja dorongan mereka untuk terus berada di sekolah dari jam 7.30 pagi hingga jam 2 petang. Dan peluang daripada kedatangan mereka ke sekolah itulah yang digunakan oleh guru-guru untuk menumpahkan ilmu yang sedikit buat bekalan anak bangsa ini.Lalu...bagaimana ingin mempunyai cita-cita?



Adegan 3:


Aku diberi amanah untuk menanda kertas peperiksaan Bahasa Inggeris dan English in Science and Technology (EST) - Tingkatan 4 dan 5.Untuk Tingkatan 4...semua gagal (fail) untuk 2 mata pelajaran yang aku tandakan tu.Untuk Tingkatan 5...ada seorang dua sahaja yang lulus ataih pagaq EST. Untuk Bahasa Inggeris, ramai jugak yang lulus tetapi sekadar lulus. Tak lebih dari itu. Itu pun...aku kena jadi seorang pemeriksa yang sangat bermurah hati.

Bila ditanya kepada guru-guru lain tentang perkara itu : "Hah...besa la tu. Budak-budak sini bukan gheti BI. Lepa (Depa/mereka) bukan maupun belajaq BI. Sabit tu (sebab tu) kalau hang tengok budak-budak yang ambik Sains dengan Math dalam BI kat sekolah ni semua tak luluih. Habuk pun takdak." Kata seorang cikgu lelaki, sambil menghisap rokok daun yang digulung sendiri, sewaktu kami bersembang di kantin.

"Kalau dulu, waktu dua-dua subjek ni lepa ajaq dalam BM pun student tak pandai. Ni pulak nak mengajaq dalam BI. Punah anak bangsa hang tau dak Haikal. Lepa ni orang kampung. Satu hapa pun depa tak gheti. Lagi nak suruh belajaq dalam BI. Apa punya otak pun aku tak tau." Sambung cikgu itu dalam nada kesal bercampur geram. Ada juak-juak meluat di mukanya.

"PUNAH ANAK BANGSA" terngiang lagi perkataan tu dalam fikiran aku sampai sekarang.



Adegan 4:


Satu hari tu, aku masuk mengajaq BI kat dalam kelas tingkatan 4 Perdagangan. Ada 4 orang pelajar lelaki sewaktu aku sedang mengajar di depan, depa dok berkumpul 4 orang dalam satu bulatan kat belakang.

"Tu kat belakang, hangpa tengah buat apa tu?" Aku dah tak cakap Inggeris lagi dah dalam kelas (Pelik kan? Mengajar Bahasa Inggeris dalam Bahasa Melayu. Tapi apa boleh buat... payah...susah. Kesian dengan mereka yang tak faham apa-apa).Ada budak lain yang tolong jawabkan soalan aku tu, tapi dalam keadaan yang separuh berbisik:

"Depa tengah main Sing-Kong Sir."

"Menatang apa tu?" aku bertanya kehairanan.

"Judi!" (Sing-kong: lambung duit syiling, pastu pakat-pakat teka kepala ka ekoq. Sapa betoi dia dapat duit syiling tu)

"Budak-budak kat belakang! Baik hangpa berenti sebelum saya panggil PK HEM. Kalau tak mau belajaq, Hangpa dok diam-diam kat belakang. Tidoq!" Tegas aku dalam nada separuh bengang.

"Ok sir." Jawab seorang dari mereka dalam keadaan senyum. Aku hanya mampu geleng kepala dan teruskan pengajaran "Mari Mengenal Bahasa Inggeris"

"Ok kelas...kalau I...padan dengan Am"

"I am"

"Kalau he atau she yang maksudnya Dia...padan dengan Is"

"He is"

Itu antara situasi-situasi yang berlaku di luar bandar. Ops...di luar lagi daripada luar bandar. Sekolah tempat aku mengajar tu, ada antaranya pelajar Siam. Memang di utara Kedah ramai orang Siam dan anak-anak mereka ini dihantar ke sekolah-sekolah kerajaan, macam juga orang melayu.



Ulasan Editor: Berdasarkan secebis kisah benar yang diceritakan di atas, apa pendapat dan pandangan para pembaca sekalian tentang isu PPSMI. Ini bukan isu politik, ini isu anak bangsa. Isu masa depan anak-anak kita.



Anda ketawa atau kasihan melihatnya?





your sincerely:-
zinnirah

4 comments:

oakleyses said...

red bottom shoes, oakley vault, louis vuitton outlet, coach outlet, michael kors outlet online sale, longchamp outlet online, burberry outlet online, gucci handbags, cheap oakley sunglasses, nike air max, nike air max, louis vuitton handbags, true religion, jordan shoes, longchamp handbags, polo ralph lauren, tiffany jewelry, burberry outlet online, coach purses, michael kors outlet online, louis vuitton outlet, michael kors outlet, prada handbags, prada outlet, tiffany and co jewelry, michael kors outlet store, michael kors outlet online, chanel handbags, tory burch outlet online, kate spade outlet, louis vuitton, christian louboutin, louis vuitton outlet online, nike free, true religion outlet, christian louboutin shoes, michael kors handbags, coach outlet store online, polo ralph lauren outlet, christian louboutin outlet, nike outlet, oakley sunglasses, ray ban outlet, coach outlet, kate spade outlet online, longchamp outlet, ray ban sunglasses

oakleyses said...

scarpe hogan, sac michael kors, chaussure louboutin, hermes pas cher, nike free pas cher, nike air force, hollister, vans pas cher, oakley pas cher, louis vuitton uk, timberland, hollister, nike blazer pas cher, nike free, converse pas cher, abercrombie and fitch, longchamp, true religion outlet, lacoste pas cher, mulberry uk, air max pas cher, nike air max, north face pas cher, sac louis vuitton, ray ban uk, nike air max, ray ban pas cher, michael kors uk, lululemon outlet online, sac vanessa bruno, nike roshe, ralph lauren pas cher, louis vuitton, guess pas cher, barbour, burberry pas cher, north face, michael kors canada, longchamp pas cher, nike roshe run, louis vuitton pas cher, tn pas cher, ralph lauren, new balance pas cher, air max, true religion jeans, air jordan

oakleyses said...

mont blanc pens, canada goose outlet, celine handbags, north face jackets, soccer jerseys, giuseppe zanotti, hollister, asics shoes, wedding dresses, marc jacobs outlet, replica watches, ugg soldes, abercrombie and fitch, valentino shoes, ugg outlet, chi flat iron, soccer shoes, ferragamo shoes, north face jackets, mcm handbags, insanity workout, canada goose outlet, lululemon outlet, canada goose outlet, nike trainers, ugg outlet, vans outlet, herve leger, longchamp, nfl jerseys, jimmy choo shoes, instyler ionic styler, ghd, nike roshe, ugg boots, uggs outlet, new balance outlet, bottega veneta, ugg boots clearance, babyliss, mac cosmetics, beats headphones, reebok shoes, canada goose, uggs on sale, ugg, nike huarache, p90x workout, birkin bag

oakleyses said...

converse, moncler, vans, parajumpers outlet, juicy couture outlet, moncler, louboutin, ralph lauren, links of london uk, canada goose, hollister, supra shoes, iphone 6 case, moncler, hollister canada, canada goose, moncler outlet, swarovski jewelry, moncler, ugg, louis vuitton canada, ray ban, pandora charms, replica watches, gucci, air max, pandora uk, pandora jewelry, wedding dress, montre femme, hollister clothing, moncler, nike air max, swarovski uk, juicy couture outlet, converse shoes, lancel, baseball bats, karen millen, toms outlet, timberland shoes, thomas sabo uk, coach outlet, canada goose pas cher, moncler outlet, oakley, canada goose, uggs canada

::Jom dengar nasyid semangat!::

Loading...

::Halwa Telinga::

Bloggers Chat Room

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...