~semoga mereka dirahmati Allah~

Dimulakan dengan....

Photobucket

Friday, September 27, 2013

Pahit Manis Sang Pencari Ilmu-Part 9


p/s: sesiapa yg terlepas PART lain klik link di bawah =)

moga ada manfaat!











 "Dik, tolong bawakkan makanan ni ke depan untuk tetamu yang datang tu "
Zinnirah meminta adikknya membawa juadah untuk tetamu itu kerana dia teramat malu. Selepas beberapa ketika, mak cik yang datang itu mula bertanya.

"Mana Zinnirah, kenapa tak keluar" Lantas ibu Zinnirah memanggil berkali-kali. Maka Zinnirah keluar dengan segan dan malu, bersalam dan Zinnirah menerima duit raya yang istimewa. 

Kemudian dia mahu ke dapur kembali menyambung kerja-kerja yang berbaki. Ketika langkah mula di atur, tangannya dipegang oleh ibunya, Zinnirah duduk kembali di sofa empuk bertentangan dengan tetamu yang datang. Malu yang hinggap di hati kian bertambah-tambah. Apatah lagi sekarang dia berhadap betul-betul di hadapan lelaki yang asing turut hadir dalam singgah ziarah di pagi raya itu. 

Hati mula berkata-kata. " emak dia datang sekali?" "jap, apa yang sebenarnya berlaku?"
Tika dia termenung beberapa saat, dia dibisikkan oleh adik perempuannya: 'kakak tadi Hidayah dengar, makcik tu datang nak merisik kakak!!'

Allahurabbi! terkejut dengan bisikan itu, matanya terpandang kelibat di hadapannya. Sosok tubuh yang berdiri di sebelah mak cik itu. Seribu tanda tanya kembali bermain di minda Zinnirah. "Macam ku kenal lelaki ini" luah Zinnirah sendirian. "tapi dimana ya"
allahummasolli ala muhammad..tak ingat..
_________________________________________

Srettttttttt.. bunyi pintu bilik di buka. Ibu Zinnirah masuk ke dalam biliknya. Zinnirah meletakkan Al-Quran setelah membaca Al-Mulk. Waktu sekarang hampir ke 12 malam. 

"Ibu rasa kakak kena fikirkan banyak benda ni, anak sulong tanggungjawab berat.."

"Ibu, kakak bukan tak mahu fikir, tapi kakak masih menunggu jawapan dari orang yang dah lama kakak suka, ibu sendiri tahukan, kakak pernah cerita pada ibu siapa orang yang kakak pendamkan rasa tu"

" Kalau kakak rasa macam itu, eloklah istiharoh, sekarang ada dua pilihan, buatlah pilihan sebaiknya"

"insyaallah bu, dalam masa 3 hari ni kakak akan buat solat istiharah, mohon doanya dari ibu ayah sendiri "

"insyallah, moga Allah tetapkan yang terbaik buatmu nak, selamat malam," 

Sampul duit raya yang diterima dibuka, ada duit dan surat yang terselit sekali. 'Memang istimewa' monolog Zinnirah sendiri. Surat itu di baca. Zinnirah mula tersentuh dengan bait-bait yang disusun dengan catik sekali, manis dan indah ibarat ayat orang yang sangat berharap. Dialog panjang malam itu bersama ibu membuatkan dia memikirkan banyak perkara sebelum terlelap. Besar harapan ibu Zinnirah mahu dia kahwin awal, ayah yang tak berbelah bahagi malah berfikiran terbuka membuatkan dia jadi tak keruan tidur pada malam itu.

___________
Zinnirah melangkah ke dapur, air dijerang, tingkap dibuka. Dapur yang suram kini kembali terang. Pagi yang indah membuatkan dirinya berasa segar untuk turun ke dapur menolong ibunya. Adik-adik yang lain sedang membaca Al-Kahfi beramai-ramai. Sejuk  hati melihat mereka begitu setiap pagi Jumaat.

Zinnirah menyiapkan sarapan pagi kemudian menghidangkannya di meja makan yang berbentuk bujur serta bersusun 10 kerusi di sekelilingnya. Lalu dia memanggil adik-adiknya yang sudah menghabiskan bacaan Al-Kahfi mereka.

"ok semua dah ada, Mujahid silakan baca doa makan" arah ayah Zinnirah kepada adik kedua Zinnirah. Semua menadah tangan membaca doa makan. Alhamdulillah Zinnirah merasai nikmat makan bersama pada hari ini. Semoga sarapan ini membuatkan kalian semakin kuat beribadah bukan bertambah malas, doa Zinnirah sebelum menyuapkan makanan ke mulut.
________________________
Teringat Zinnirah kisah ibu dan ayahnya berkahwin lewat selepas belajar. Ibu dan ayah Zinnirah dari kampus yang sama. " Universiti Malaya itulah tempat ibu dan ayah bertemu jodoh" Terngiang-ngiang kata-kata ayah kepada Zinnirah pada suatu ketika dahulu. Ibu dan ayah tidak menyesal walaupun berkahwin agak lewat mereka mengatakan semuanya ada hikmah. Kini Zinnirah pula disaran untuk berkahwin awal.

"Haish kakak, termenung sorang-sorang kat bilik bacaan ni kenapa?" sapa Mukminah adik keempat Zinnirah. "emm, biasalah banyak benda kakak pikir" Mukminah seperti berminat mahu tahu. Dia duduk bersimpuh sambil menghadapkan muka ke arah Zinnirah. 

" Kakak, kenapa ibu dan ayah nak kakak kahwin awal ye" Soalan itu yang ditanya. 

" eh adik kakak yang baru tingkatan 5 ni dah pandai bab-bab ni ye?" 

"ala kakak, Mukminah tak suka soalan ditanya tapi bila dijawab dengan soalan balik"

Perbualan mereka didengari oleh ibu. Ibu datang duduk sekali di bilik yang bersaiz sederhana besar itu. Rancak perbincangan mereka. Mukminah ini selalu banyak tanya, mungkin perasaan ingin tahu dia dikategorikan sangat tinggi!

_____________________________________________

Selang beberapa hari, Zinnirah mula melangkah masuk ke Sem baru. Setiap kali selepas Subuh pasti mak 'si dia' akan membuat panggilan, bertanya khabar dan memasukkan unsur gurauan mahukan jawapan, akhirnya Zinnirah membuat keputusan untuk menyatakan apa keputusan hatinya!


Bagaimana agamanya? Apa fikrahnya? Seribu persoalan yang menjengah membuatkan dia sendiri terbayang-bayang wajah ayah dan ibu yang sangat mengharapkan menantu yang berjuang membawa Islam.


"Ibu, kakak baru ingat sapa yang datang dengan mak cik tu tempoh hari..."

..bakal bersambung =) insyaallah..

7 comments:

Anonymous said...

Well actually it is more like 75 mile review, but oh well,
I wanted to do a few more miles in them before I wrote about the Nike Free 4.0v3
to be sure of how I was feeling about them. So how have they worked out for me?


Here is my homepage :: order nike shox clearance sale 2014

Anonymous said...

" The question is: What could you do that would be more rewarding -- more exciting than what you are currently doing. Living in the high hills of Winter Park, Colorado, training was as easy as pedaling out my front door. ll have to build your own unless you live in a few select places where obstacle courses and civilian fitness go hand in hand.

Feel free to surf to my web-site :: bike race

oakleyses said...

red bottom shoes, michael kors outlet online, true religion, tiffany and co jewelry, nike air max, oakley sunglasses, ray ban outlet, tory burch outlet online, tiffany jewelry, michael kors outlet, louis vuitton, nike outlet, oakley vault, kate spade outlet online, prada handbags, nike free, longchamp outlet, ray ban sunglasses, nike air max, coach outlet store online, burberry outlet online, christian louboutin, coach outlet, christian louboutin shoes, christian louboutin outlet, louis vuitton handbags, michael kors outlet store, michael kors outlet online, polo ralph lauren, cheap oakley sunglasses, chanel handbags, coach purses, coach outlet, prada outlet, kate spade outlet, polo ralph lauren outlet, burberry outlet online, longchamp handbags, true religion outlet, louis vuitton outlet online, gucci handbags, jordan shoes, longchamp outlet online, michael kors handbags, louis vuitton outlet, michael kors outlet online, louis vuitton outlet

oakleyses said...

true religion outlet, hollister, air jordan, nike free pas cher, mulberry, scarpe hogan, vans pas cher, timberland, ralph lauren pas cher, michael kors uk, longchamp, barbour, michael kors canada, louis vuitton, nike air max, tn pas cher, louis vuitton uk, air max pas cher, nike air force, longchamp pas cher, air max, nike free, nike blazer pas cher, burberry pas cher, true religion jeans, north face, sac louis vuitton, ray ban uk, chaussure louboutin, sac michael kors, sac vanessa bruno, hollister, lululemon, louis vuitton pas cher, oakley pas cher, north face pas cher, guess pas cher, lacoste pas cher, converse pas cher, ralph lauren, ray ban pas cher, hermes pas cher, nike roshe run, abercrombie and fitch, nike air max, nike roshe, new balance pas cher

oakleyses said...

birkin bag, ferragamo shoes, ugg, reebok shoes, asics shoes, insanity workout, hollister, giuseppe zanotti, chi flat iron, soccer jerseys, herve leger, jimmy choo shoes, uggs outlet, new balance outlet, replica watches, lululemon outlet, nike huarache, north face jackets, ugg boots, p90x workout, longchamp, canada goose outlet, uggs on sale, abercrombie and fitch, beats headphones, wedding dresses, vans outlet, valentino shoes, mac cosmetics, canada goose outlet, canada goose, uggs outlet, celine handbags, soccer shoes, nike roshe, mcm handbags, marc jacobs outlet, bottega veneta, mont blanc pens, ugg outlet, canada goose outlet, nfl jerseys, ugg soldes, babyliss pro, ghd, nike trainers, north face outlet, ugg boots, instyler ionic styler

oakleyses said...

uggs canada, louis vuitton canada, wedding dress, moncler outlet, vans, toms outlet, moncler, oakley, moncler, coach outlet, lancel, moncler, supra shoes, hollister clothing, pandora uk, montre femme, ray ban, ralph lauren, canada goose, canada goose, pandora charms, pandora jewelry, juicy couture outlet, parajumpers outlet, baseball bats, iphone 6 case, thomas sabo uk, canada goose pas cher, hollister, juicy couture outlet, converse, ugg, converse shoes, replica watches, moncler, canada goose, air max, nike air max, gucci, links of london uk, moncler outlet, louboutin, swarovski jewelry, swarovski uk, moncler, timberland shoes, hollister canada, karen millen

chenlina said...

chenlina20160525
nike outlet store
hollister outlet
michael kors outlet clearance
louis vuitton outlet online
oakley sunglasses
michael kors handbags
timberland boots
hollister clothing
jordan concords
nike trainers uk
nfl jerseys wholesale
nike uk
ralph lauren uk
coach outlet
hollister outlet
coach outlet clearance
cartier watches
oakley sunglasses
burberry outlet
jordan shoes
adidas superstars
cheap jordan shoes
ray ban sunglasses
kate spade handbags
beats by dr dre
coach outlet
oakley sunglasses
louis vuitton
cheap jordans
oakley sunglasses
tiffany jewelry
kate spade outlet
tiffany and co
fitflops sale clearance
asics outlet
toms wedges
cheap jordan shoes
tory burch handbags
louis vuitton handbags
coach outlet store online
as

::Jom dengar nasyid semangat!::

Loading...

::Halwa Telinga::

Bloggers Chat Room

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...