~semoga mereka dirahmati Allah~

Dimulakan dengan....

Photobucket

Friday, March 30, 2012

perjalanan ke Ibam (KONPiP12)



meeting urusetia sebelum program

di tengah hari yang panas kami berenam menaiki Wira saya bertolak ke Ibam, sebelum itu saya singgah dulu di bus stand Temerloh untuk solat Zohor dan mengambil adik2 yang masih menunggu saya untuk tumpang sekali.

Selepas solat, saya keluar dari surau dan terlihat bonet kereta saya terbuka luas..terkejut giler! kenapa macam tu bonet kereta saya.. Ya Allah, dengan barang banyak nye..malu kot..barulah saya tahu mereka menunggu 2 orang lagi sahabat yang belum sampai..
ok fine! kalau ye pun..tutp la sikit..ni tak, terbukak habis...nganga luas!

maka kami pun memulakan perjalanan ke Muadzam
dalam perjalanan kami berborak rancak..
macam2 topik dibincangkan ...

tibe2, nampak kereta pakcik peronda..naik kereta PoLIS..saya rasa dah lain, yang dalam kereta ni kat belakang 4 orang..

kenapa lambat sangat dia bawa..kami pun dengan semangatnya memotong kereta polis tu..
tanpa di sangka-sangka..ada laporan dari Sufi bahawa kereta peronda tu memcut kelajuan seolah-olah mengejar kami..

aah la kereta tu makin dekat bagitahu Jannah..
tibe2 kereta polis peronda tu betul-betul belakang kereta Wira saya...siap bagi lampu berkali-kali.
saya dan seisi ahli kereta mula rasa panik..

nak buat ape?
nak berhenti ke?
apa salah kite?
la..baru saya ingat saya tak pakai tali pinggang ...cepat-cepat saya tarik tali pinggang tu dan pakai elok-elok..
dan terus bg signal ke tepi...

dalam hati Allah je yang tahu..
mana pernah saya ditahan polis..

"adik keluarkan lesen dan I.C"
berlaku aksi perbualan tentang 'saman'..

P:polis
S: Saya

P: masa awak belajar kereta dulu, penumpang kat belakang kena ada berapa?
s: menjawab dengan muka panik, 3 orang sahaja
p: dah tu, kenapa ada 4 orang kat belakang tu?
s: tak pe bang, muat je
p: cube awk keluar tengok tayar belakang?
s: AAH la
p: awk ambil PTPTN?
s: tak
p: ni kereta sape?
s: ayah.
p: ok, tak pe la..awak ni ada 3 kesalahan. lbh muatan, tak tampal P dan plat patah..
s: ye ke?(dengan muka cuak, macam nak nangis dah)
p: yup
s: kurang la..(muka minta smpati dan redha)
p: kena bawa hati-jati,nanti meletup tayar
s: ok( dalam hati, ayah dah tukar tyr baru la)

Polis berdua tu menulis sesuatu di kertas samannya..dan mnyerahkan kpd saya..sambil berkata,bawa elok-elok..

bila dilihat, barulah saya lega hanya ditulis kesalahan tak tampal P.
rasuah ke?
ntah la.
sian kat ayah kena byr ni kang..


setelah itu kami berlalu dengan muka LEGA dan REDHA~~mula senyap je dalam kereta macam paner.
pah tu mula berborak rancak sperti sebelum ini..

itulah rencam kehidupan
1)kalau kita salah, kita automatik rasa bersalah...rasa berdosa..macam tu jugak dengan dosa-dosa yang telah kuta lakukan..namun,Allah memberi kita berpeluang untuk bertaubat..

2)langgar peraturan ciptaan manusia disaman, langgar peraturan Allah diazab

3)berani kerana benar takut kerana salah..polis tu manusia jugak,kalau dah tahu buat salah ti ngaku je la..
--------------------------------------------------------------------------------
alhamdulillah sampai jugakami urusetia ke sekolah Ibam ini..setelah mengambil masa 4 jam perjalanan.
semoga program hari ini dan esok lusa berjalan lancar..Konvensyen pelajarIslam Pahang 12!

p/s: pakai tali pinggang!


meeting bersama pentadbiran sekolah Sekolah Menengah Agama Bukit Ibam(SMABI) dan wakil Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP)




Thursday, March 29, 2012

~PASTI aL-aMiN~

selama cuti tengah sem ini saya banyak memerhati dari bertindak..
lalu pagi tadi PASTI yang saya perhatikan itu saya risik apa yang patut ditolong
oh memang sangat memerlukan tenaga pengajar untuk....latihan bola sepak!
latihan unutk pertandingan antara zon nanti..

Masya allah, saya siap-siap dan terus melangkah ke PASTI yang hanya beberapa langkah sahaja jaraknya dari rumah...ya mungkin 15 tapak kaki saya tertinggal di atas tanah..
(jarak rumah dengan PASTI terlalu dekat)

PASTI-ringkasan kepada Pusat Asuhan Tunas Islam.(klik)
pernah saya ceritakan dahulu.

em, saya sangat merindukan tempat ini.
pusat asuhan yang pertama sekali saya MENGAJAR selepas tamat STAM

saya rindu akan anak didik yang sungguh ligat
Rindu dengan Abdul Hadi dan Izzat
dua anak murid yang sekarang sudah berumur 5 tahun
ligatnya masya allah!


_____________________________________________________________

LALU kumpulan bola ini saya bahagikan pada dua
yang satu mahu dinamakan Messi
yang satu lagi mahu dinamakan Malaysia
huh, budak-budak sekarang sudah tahu macam-macam,
kalah cikgu yang seorang ini..


"Sepak bola tu!"
jeritku pada Anas Safwan..memang kaki bola, tapi sepak satu pun tak gol..sabor je la
disebelah sana pula latihan bola jaring pula dimulakan..
cuba anda bayangkan dalam satu masa dua latihan BOLA dilakukan..
memang best la kan..dengan suara budak lagi ditambah yang menyokong lagi ramai dari yang bermain..
aduh,memang bingit!


bermain lah saya dengan mereka ini-anak-anak didik lelaki
sehingga jam menunjukkan pukul 8.45 pagi
"Penatnye saya,ustazah", kata salah seorang dari team Messi..
"Tak pela yang penting team Messi dah menang! Kita berjaya menggolkan 15jaringan,awak tahu tak 15-5 tu jauh bezanya"
sampuk salah seorang dari mereka.


Sesi latihan kali ini berakhir, saya minta mereka basuh tangan dan masuk ke kelas untuk meneruskan sesi pembelajaran pula.Saya sempat mengajar beberapa vocab arab dan terpaksa meninggalkan PASTI itu..kerana ada meeting bersama adik2 untuk KONPIP pula..jam 10pg.cepat2!


Barulah saya tahu sELAMA Ini saya tahu tengok bola je..main mana lah pernah..tetibe di suruh mengajar latihan bola sepak..hehe..memang ready, dan standby je la..

pengajaran:
1. Boleh masuk dengan semua orang

2. Ready untuk jadi apa sahaja bila disuruh..walaupun anda tak pandai, nanti anda akan pandai dengan sendirinya.

3. Berkhidmatlah untuk masyarakat =)

4. banyakkan kemahiran..supaya tak cuak bila diminta tolong.

5. cuba berikan yang terbaik atas satu-satu permintaan orang tu.

6. Jangan lupa niatkan kerana Allah semata-mata,setiap apa yang kita lakukan(dapat pahala)

7. Lihatlah anak-anak dengan mata hati, mereka tiada dosa dan suci bersih

8. Permantapkan lagi diri dengan ilmu anak-anak, agar mudah nanti bila dah ada anak! adoi...ada kaitan ke?

9. Usahakan beri bakti pada masyarakat sekeliling, agar hidup lebih bahagia

10. Terlalu mengharapkan yang sempurna menyebabkan kita sendiri lupa untuk baiki segala yang menyempurnkan diri--jadi, jangan nak perfect sangat, buat mana yang mampu!

segala yang baik, datang dari Allah, dan jadikanlah teladan...yang bukan baik datang dari kelemahan diri sendiri..mohon maaf..astaghfirullah..


p/s: hantar anak-anak anda ke PASTI kerana banyak kesan positif dari negatif berbanding dihantar ke KEMAS..








Saturday, March 24, 2012

::peluang itu berguna::

Rasa sudah lama tidak menulis di blog saya ini
maklumlah ada perkara yang perlu diafdhali
kerja, amanah, taklifan dan dakwah suci
detik berlalu hari demi hari
rindu sungguh untuk meng'update' blog kesayangan ini

Kadang-kadang peluang yang ada untuk menulis tidak diberi,
saya ditarik oleh 'kerja-kerja' yang tak boleh saya lari lagi

Ya, kerana apa?
kerana amanah yang Allah beri bukan saja-saja
Perlu diselesaikan dengan sama-sama 
bagi merealitikan motif yang mahu digapai sungguh menjangkau sukma dan minda!

Sungguh indah bila program yang dirancang telah dirasmi
barulah kita tahu Ibrah dan teladan atau ringkasnya 'postmortem' yang mesti diperbaiki
Jangan jatuh ke dalam lubang yang sama dua kali
Baiki segala kekurangan untuk maju lagi.

Berorganisasi mengajar kita erti pengorbanan,ukhwah dan gerak kerja
Kadang-kadang kita perlu tahu juga
ada orang yang selalu sahaja derita
supaya kita bangkit dari panjangnya lena!


Kerja dakwah tanggungjawab semua wahai hamba-hamba Allah ,
Masih kita menyendiri? Berjamaahlah!
Masih berpangku tangan?Bersemangatlah!

Sedarlah dakwah itu bukan berceramah sahaja
Serulah tentang Islam kepada mereka yang terdekat,sahabat-sahabat dan ahli keluarga
Adakah mampu untuk menjawab di hadapan Allah atas kelalaian kita?
Tentang dakwah yang mulia..


Untuk ingatan bersama firman Allah yg bermaksud: "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan dia mampu"


p/s: peluang hanya datang sekali, jangan menyesal tak bertepi! 
kerana generasi yang diimpikan-generasi Rabbani-


::Jom dengar nasyid semangat!::

Loading...

::Halwa Telinga::

Bloggers Chat Room

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...