~semoga mereka dirahmati Allah~

Dimulakan dengan....

Photobucket

Thursday, October 1, 2009

DIRIKU DI MADRASAH INI...

Memori dan UKHWAH di Al-Khairiah itu indah!
pengalaman dan cabaran untuk meneruskan hidup yg sementara dan fana' ini...




memori tingkatan 1:
saat ana menapak ke Al-Khairiah ana keseorangan saat itulah diri ini terfikir kwn amat berharga..ana hanye keseorangn...MENCARI2 KWN.. sapelah yg nk kwn dengan ana ni...sedihnye...
ditakdirkan ana berjumpa dengn Fathin Hanina, yg sebelum ini telah ana kenal dlm aktiviti2 nisa' Temerloh, beliau ni dari sekolah mukmin, ank seorg peniaga,seorg yg peramah....................

alhmdulillah ana sekelas dgn Fathin, bertapa gembiranya diri ini tidak terkate kerana Fathin telah memprkenalkn ana kepada kwn2 yg juga dr sekolah Mukmin .................................................
Amalina,Hidayah Kamaruzzaman,,Syuhada,Hidayah Syuhada, dankembarnye Faridah...


seronok berkawan dengan diorang...
Masa tu dlm kelas ana duduk dgn
Siti Khadijah ngn Nurul Asyikin..
ana kenal diorang ni melalui hari orientasi yg diadakan di sekolah ini..

dalam kelas ni ana dpt gak kengkwan baru antaranye:
Hidayah Rosali,Ain Syafiqa(da pindah da),Azzahara(penolong ketua kelas),Enni Fadhilah dan satu kelas Tarmizi masa tu.. ana seronok sgt dpt kwn2...tak terkate...masa ni memg seronok dan best dpt citer pasal sekolah rendah, sal result UPSR,pasal dak2 asrama(yg baru duk asrama),sal cikgu2,dan yg paling hangat sekali sal POLITIK..huh! memg panas..sampai ana nk gaduh ngn seorang/dua budak kelas ana masa 2 ............

yg bestnye,nak nak ana dari sekolah cina lg selok la kitorg borak...ana ajar diorang ckit2 bhs cine...huhu...tapi silap mase tu x de bimbingan ktorg bnyk merepek dan 'belayar'........................

Ya Allah, ampunkanlah dosa kami...
ana kwan ngn Athirah Tajuddin...org sahabat yg ana hargai coz sudi berkongsi ilmu ngn ana...thanx u..die ana jumpe mase program2 Nisa' gak (tp skrg da pndah TAHAP)




masa tu sebelom masuk kelas ada tazkirah sikit kat surau, masa tu lah ana berjumpa dgn kembo ana(ana tak kate tp ramai org kate die ni kembo ana)em...
namenye Khairun Nisya...seorg yang sempoi!(mase mule2 kenal)
kat Surau sekolah ni gak ana berkenalan ngn
Rosnani-seorg yg baik hati(beliau ni bg ana pinjam majalah2 tazkirah untuk ana fotostat) thanx you Nani,

Siti Suhada-seorg yg pendiam tapi diam2 berisi(masa tu tak bape rapat lagi), ngn Rahimah Ramlan-seorg yg peramah gak ar, ngn kak Nisah-adik kak Baiyah gaye acik ana mukenye
seronok dpt kwn ngn diorang ni...bnyk bende dpt..

Masa ni ana dah minat kat seorg dak kelas ana gak...tp biasa2 je...huh! mule da dtg perasaan mcm tu...tapi ana wat taktahu jela...




memori tingkatan 2:
masa ni ana dilantik jadi PENGAWAS ana mule2 rase tertekan gak tapi dgn shbt ana yg bernama Khairun Nisya dan Azzahra ana ditenangkan(kononnye) em,kat situ ar ana nmpk peranan sahabat...terang lg bersuluh...alhamdulillah dpt sahabat baik mcm korang...


masa mule2 masuk 2Bukhari ana jmp ngn seorg dak baru(cz ana x jmp die ni masa form 1) namenye Nafisah ... anak seorg doktor(ayahnye),bnyk ilmu ana dpt dari dia ni antaranye tntg cinta,

msa 2 ana dah terjatuh hati(kononnye) kat seorg dak muslimin yg ana minat mase form 1 dulu(ea la 2)...Alhamdulillah dgn bimbingn Nafisah ana kembali ke pangkal jalan ..huh! memg pedas ar cili yg die bg..tp...thanx u..fisa....
sejak dari perkenalan itulah ana rapat dgn fisa hinggalah sekarang...



dalam kelas ana duk ngn Siti Suhada(pengawas gak) ngn Azzahara(penolong ketua pengawas-sesi petang)...belakang ana Rahimah(dulu 1-Bukhori)...em dalam kelas ni ukhwah tak bape mantap ag(mase awl taun-cz ramai dr kelas lain2)muslimin-muslimin, muslimat-muslimat wat hal masing2...

sejak ditubuhkan Raudhah ramai yg menyedari ukhwah merupakan elemen kpd kejayaan(melalui modul2 ukhwah dan tazkirah yg diberi).............................................

em,dlm raudhah bnyk pengalamn yg ana dpt antarenye pengalaman nangis depan muslimin sal satu peristiwa, sal kepimpinan, keyakinan nk ckp kat depan, camane nk tarik pljr2 ke Raudhah dan sal hati...ramai da yg berkenalan ngn kengkwn 1 kelas...

ana seronok dpt kenal ngn
Siti Aisyah(jd bendahari kelas),Nurul Akmal(baik ngat ngn Rahimah),Nur Afiza dan Dina yg bagai dua sejoli...Pastu ngn Ummu Hidayah(peramah dan ceria) dan Anis Nazira(teror mate)....thanx u krn sudi kwn ngn ana...maaflah lau ade yg terasa..



masa kelas komputer waktu pagi, ana cari kwn baru dari kelas lain namenye Amira Ishak(kenal kat pondok sebelah coster) dn Fairuz Hanani (kenal kat surau sekolah), seleps belajar sal komputer kitaorg selalu study same2...mase tu ana(rase) ana pling riuh...em,timer kaseh kat korang krn sudi mendgr keriuhan ana ni...maaf eak...

masa form 2 ana dpt surat dr seorg muslimin, dy minx nachat ana sal(..................................)knp la mase tu ana layan ea??em, sal ni ana mls nk ckp tapi yg pnting kat sini shbt2 ana telah mengembalikn ana ke pangkal jalan...sesat di hujung jalan kembali ke pangkal jalan....terima kasih.syukran,xie,xie, tq sahabt2 seperjuangan ku.....

em, ana rase x selesa bile ada yg memerhati tatkala ana pergi ke kantin atau surau...pasti ada mate 2!!! Ya allah, ade yg tak kena pd diriku ini agaknye! betul lah yg aku nmpk!cacat sebelah agaknye mateku...aku selalu bersangka baik(die pndg org lain agaknye)TAPI, aku nmpk jelas lagi NYATA!! em...sampai lah satu hari hujan lebat, ana dpt satu surat yg di tujukan kpd ana...huh! memg sah dr lelaki mata keranjang tu!! jiwang giler ayt die...nk termuntah >>> memori diserang psikologi oleh seorg muslimin...huh!terasa sampai sekrg! -konklusi= jgn mudah perasan dan selalulah bersangka baik...




memori tingkatan 3:
masa ni ana jd pengawas lg...em, ade hikmahnye... ana masuk 3Bukhari dan duduk sebelah Husna Izzati, Faezah dan Nafisah..
.masa ni ana baru tahu ramai dlm kelas ana ada bau bacang ngn ana(ana tahu dr ayah ana)4 org semua sekali termasukklah (Syakirin,Syahid, Husna Izzati dan Sakienah) tu lah manusia tak habis ta'aruf lg rupenye ana ni...rase da kenal semua,bajet je lebih................................... em, tapi tulah hikmah Allah cipta manusia pelbagai warna kulit dan bangsa untuk saling kenal mengenali..masa f3 ni jugak




ana mule suke kat seorg,dia lbh tua setahun ke dua ea dr ana..em x perlu diberitahu...em. perasaan meminati dan diminati adalah fitrah so, takkan nk halang pulak,betul tak??ish3..tu la perasaan.. ana wat tak de perasaan je la mase bertembung ngn mslimin tu...coz hati kita kena jaga jgn lalai nanti syaitan mudah masuk pesan muslimin tu dlm 1 majlis BADIB..

Mona, ana baru thu nti adalah adik Faiz dan Afiq Mat Zaid..mase mule kenl Mona die seorg yg simple tapi cool...kelakor pun de...Masa 2 ana ngn Zahara penah gaduh sal politik...tak berkesudahn...smpai Nisya kena masuk campur baru las kitaorg bertenang....tapi itulah kenangn kat al-Khairiah nikan Zara... asif jiddan88888...





memori tingktan empat:-
sedor2 ana tingkatan empat da...(ei! x sedor2 lg ana ni rupenye)em, jadi pengawas la...ade hikmahnye...
ana ditakdirkan masuk kelas ibnu sina, bukan ana menolak peluang yg diberi...tapi dgn satu alasan ana hrp sape yg membace ini sila fahami diri ana...ana x minat! ana suke dgn nombor2 sbb tu ana dah target nk masuk kelas akaun......lgpun memg da dididik dr sekolah cina lg dgn nombor2 oleh ckgu2 di sekolh dulu...xie xie lao shi maksudnye( terima kasih cikgu)...

ana pun berpindah ke kels 4Bukhari duk dgn Sakienah dan Nurul Izzati....em shbt yg bukak satu syrikat dgn ana name syarikat tu syarikat Clinci selalu gaduh ngn Syarikat Zinnirah(syrkt tu saje je ktorg bg name) tp sebenarnye ktorg lah yg gaduhnye...(gurau2)

taun ni jugak ana jmp ngn dak baru namenye, K kuasa 3..Khalilah,Khairani,Khalidah sorang lg muslimi dr Sbh.
Khalilah adalah shbt ana sejak kecil lg,shbt jiran, shbt nisa',shbt nset,shbt sehati,shbt gurau,shbt suka duka ana dan yg paling penting beliau adalah shbt satu kepala ngn ana..ana diberi amanah sbg Timbalan Exco Tamrin dan Kegiatan Luar(BADIB), 1 amanah yg akn ditanya oleh Allah nanti.........bnyk perkara yg perlu diambil dari BADIB..mase ni ana rase indahnye ukhwah ana dlm BADIB..best....indahnya Ukhwh bila semuanya krn Allah......


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


em, sal perasaan ana ditakdirkan tersuke pd bdak same umur dgn ana pulak taun ni...em...mcm2 la perasaan ni...bukn betul sangat...boleh tahan la budak ni..seorg yg...............................pandai2 la meneka nye(kalau nk teka la) sal ni x leh lbih2 nanti....mencetuskan kontroversi...
masa form 4 ni jugak ana tak boleh lupa 1 perkara.............................................satu pristiwa yg meniggalkn kesn yg mendlm dlm diri ini ialah ana dilantik menjadi penghuluwati di ikbn...(bg ana-satu progm yg mencbr mental dan psikologi)

hanye minoriti shje manfaatnye,selebihnye ibrt 'air laut yg berbuih'
satu pengalmn yg mengjar ana 'mahalnye' harga sekolh2 AGAMA....
satu pengalaman yg mengajar ana betapa hipokritnye 'mereka'
satu penglmn yg mengjr ana harga sebuah 'maruah'
satu pglmn yg mendidik diri agr jauh dari 'maksiat hati'
satu pengalamn yg mengajr ana betapa perlu kpd sebuah 'kepimpinan yg SOLEH'
satu pengalamn yg mengajar ana erti sebuah 'lakonan'
satu pengalamn yg mendidik ana agar penuhi diri dgn 'iman'
satu penglmn yg mngjar ana mahalnye 'syurga Allah'
disitu ada maksiat
disitu ada percampuran,
disitu ada pendedahan aurat,
disitu ada cbran iman
disitu ada segala2nye yg tdk sepatutnya ada




tapi...itulah realiti bila nafsu merajai tanpa iman di hati....sedih hatiku...hanya tuhan yg tahu...
semuanye hipokrit!


memori tingkatan 5:


saat ana melangkah ke 5-Bukhari ana ditakdirkan duduk 3 meja ngn Rahimah dan syrikat Clinci...em,takde perubahan dlm kelas tetap org yg same mase form4 dulu...cume ada seorg pelajr dr Nasai masuk kelas kami...

taun ni ana dilantik jadi pen.ketua pengawas...ana rase inilah hikmahnye yg x disangka........
em taun ni ana tekad x nkde perasaan pd sesape lg...tapi stay pd yg f4 dulu...em,SPM taun ni...fokus...series...

taun ni ana dikejar oleh 'sang harimau'
taun ni ana dikacau oleh......


2 perkara ini mengajar ana untuk rapat lg dgn-MU

saat menjelang peperiksaan, saat itulah persahabtan kami sering diuji(ea la semua mule sibuk ngn buku, lupe jap bnd lain....)
tapi itu semua ada hikmahnye....syukran buat shbt seperjuangan...inni uhibbuki fillah abadan..




cerita form 5 ni nanti ana smbung coz ana tak hbis f5 lg..
okla ana rase arini mcm wat novel jer...pnjg berjelar2...harp ada manfaatnye..

p/s: name yg disebut dlm catatan ana ni harap redha ea...maafkan jika terasa...syukran krn sudi menjdi shbt sejati ana.............

pemburu Redha Allah:-
zinnirah

::Jom dengar nasyid semangat!::

Loading...

::Halwa Telinga::

Bloggers Chat Room

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...