~semoga mereka dirahmati Allah~

Dimulakan dengan....

Photobucket

Thursday, December 27, 2012

EXAM



hari ini saya berada di rumah Temerloh, setelah beberapa minggu tidak pulang ke rumah.
Alhamdulillah sempat melihat wajah ibu dan ayah saya tercinta.


Final exam yang akan bermula pada hari Sabtu ini sangat mendebarkan saya.
ini dia jadual exam saya
29/12-Komputer dan aplikasi dalam Bahasa Arab
7/1- Ulum Quran
10/1- Nahu
11/1-Advance Arabic
12/1-Sorof

Pelajaran yang berat ini tanpa ketekunan mungkin susah nak hadapi exam nanti, jadi saya mesti tekun!

Sebenarnya sedar tak sedar, sudah lama saya tidak mengupdate tentang kampus saya sekarang, fatimah Afifah, Faridah Nor Ahmad dan Sarah Omar adalah pembaca tegar blog saya ini.=)

Ada juga yang mahu saya update segala-gala yang dilalui di sini, saya hanya perlu katakan bahawa
"seandainya masa itu bergerak seiring dengan tulisan saya, pasti dan pasti saya sudah menghasilkan sebuah novel" --perasan benor, k fine!

setahun di UIA Gombak!
banayka benda saya nak cerita untuk dikongsikan bersama namun saya mencatit mana yang perlu bukan mna yang mahu!

1) Saya sangat bersyukur dimasukkan ke usrah Ma'ruf Club manakan tidak setiap hari saya rasa rindu dengan adik-beradik usrah saya. Kami dinobatkan sebagai usrah terbaik untuk batch kami! alhamdulillah, seronok tak terkata! semalam adalah liqo wada' terakhir untuk sem ini, selepas ini in syaa allah kalau di panjangkan umur kita akan berjumpa ye adik beradik sekalian =)

2) Selalu berjumpa dengan pensyarah sebenanrya sumber nak kutip mutiara-mutiara yang tiada di dalam kelas(outdoor). pernah seorang lawyer yang pernah belajar di UIA ni berkata kepada kami, " kamu nak cemerlang ada dua tip je saya bagi.. pertama kamukena selalu jumpa lecturer...kedua kena jumpa pelajar genius!

3) Suasana di sini yang mendisiplinkan saya! ya kenapa saya kata begitu? kerana saya kena susun jadual mana yang kena aula kan dulu, mana yang kena utamakan dulu! banyak assignment saya mesti jadi orang pertama yang hantar dulu!

4) Libarary-saya bukanlah kaki buku, tapi pesanan ust taufiq dalam kelas Advance Arabic yang saya masih ingat "Kamu mesti habiskan sekurang-kurangnya dua buah buku Bahas Arab sebulan".. Denagn sebab ini, saya terdorong untuk selalu ke library darul Hikmah mencari hikmah-hikmah yang tersembunyi  dalam buku Bahasa Arab!

ini yang sempat catit, nanti saya share lagi in sya allah..

p/s: macam lari topik!huhu...ape-ape pon doakan saya bahgia duni akhirat, berjaya dalam exam!aminx3


Wednesday, December 19, 2012

عرب 2124: المدونات


أشكر الله على منحي القوة لمواصلة كتابة هذا بلوق.

اليوم مدرسينا الدينية الذين يعلمون دروسا في الكومبيوتر ولكن هذا بريفورمانس العربية تطلب منا لبلوق الخاص بك. تمكنت والحمد 
.لله، لجعل بسرعة لأن ليس لدي بلوق.


معلومة طريفة عندما نكتب هذا، والكثير من الأشياء التي يمكن تقاسمها مع الآخرين، كما قلت أن رسالة الإمام البنا حسن وقال: اكتب البيت سيكون لديك أي فائدة للآخرين.
كلمة تفسير النبي محمد: من لي بالمرور حتى آية واحدة.

تتيح لك البدء في كتابة سطر واحد فقط حتى أنها حالة الفيسبوك


 =)
___________________________________________________

كثيراً ما تتردد على مسامعنا أمثال وأقوال تؤكد أهمية الوقت، وإذا أردنا استعراضها فلا شك بأننا سنكتب عن ذلك مجلدات!ولنسأل أنفسنا بصدق، هل نقوم باستغلال وقتنا علي أحسن وجه؟ وهل ندرك حقاً قيمة هذا الكنز الثمين؟ أسئلة كثيرة نعتقد بأن الإجابة عليها سهلة وبسيطة أو حتى من البديهيات، ولكن الحقيقة أننا نضيّع الكثير من الوقت وندّعي في الوقت نفسه إنه ليس لدينا المزيد من الوقت للقيام بكل ما يلزم…! إننا نعيش في مجتمع يردد دوماً: “أن نصل متأخرين خير من ألا نصل أبداً”. ولماذا نصل متأخرين؟ ولمَ لا ننفض عن أنفسنا غبار التكاسل ونسرع في تنفيذ واجباتنا كي لا يسبقنا الوقت؟
كيف نمضي أوقاتنا؟
لعله من المفيد أن نشير في هذا الصدد الى أن دراسات عالمية حول كيفية استعمالنا للوقت بيّنت الآتي:
- سبع سنوات في الحمام.
- عشر سنوات نأكل. - خمس سنوات ننتظر في الصف.
- ثلاث سنوات في الإجتماعات.
- سنتان أحاديث جانبية على التلفون.
- ثمانية أشهر لفتح موقع ¬ غير مجد ¬ على شبكة الإنترنت.
- عشرة أشهر أمام الإشارة الحمراء…
قيمة الوقت في اللحظات الحرجة
- ”إذا عرفت كيف تنظم وقتك، بالتأكيد ستنجز 80% من أعمالك خلال 20% فقط من يومك وأما الباقي فعليك أن تُحسن استعماله…”. ¬
-”إذا لم تجد الوقت الكافي للقراءة، لكتابة الرسائل، للطبخ أو حتى ممارسة الرياضة، فما عليك إلا أن تصحو باكراً جداً”. ¬
- لمعرفة قيمة “السنة” اسأل تلميذاً لم يوفّق في عامه الدراسي. ¬ إذا سألت أماً وضعت طفلها قبل الأوان فإنك بلا شك ستعرف قيمة “الشهر”. ¬ لمعرفة قيمة “الأسبوع”ما عليك إلا أن تسأل محرراً في مجلة أسبوعية.
¬- وأما الأحباء الذين ينتظرون بعضهم البعض فيسخبرونك حتماً عن قيمة “الساعة الواحدة”. ¬ إسأل الشخص الذي فاته القطار لتدرك فعلاً قيمة “الدقيقة الواحدة”.
-لن تعرف مطلقاً قيمة “الثانية الواحدة” إلا إذا سألت الشخص الذي تجنب حادثاً. ¬
-الرياضي الذي نال الميدالية الفضية في الألعاب الأولمبية سيخبرك عن قيمة “الواحد من الألف من الثانية”.
كيف نستفيد من وقتنا؟
للإستفادة من وقتنا، فلنسع لاتباع ما يلي:
- تخطيط واقعي وسليم لأعمالنا.
- تحديد أولويات العمل في ضوء مواعيد الإنجاز المحددة.
- إنجاز العمل المطلوب في الوقت المطلوب وعدم “التأجيل” على الإطلاق.
- جدولة الأعمال اليومية ووضع جدول يومي “للوقت الشخصي”.
- الأخذ بعين الإعتبار “الوقت” والذي تكون فيه قوانا العقلية والجسدية في أعلى مستوياتها عند جدولة مهامنا.
- لنكرس مبدأ التعاون ولنسع الى إبرازه بالشكل الصحيح.
- لنتعلم كيف نعطي ونحدد، والأهم كيف نحترم “المواعيد”التي نحددها.
- لنأخذ التطورات التكنولوجية بإيجابية (المفكرة الإلتكرونية ¬ البريد الإلكتروني…)
. - لنلغ الإجتماعات غير المجدية.
- لنأخد القرار بأن نحسن استخدام وقتنا. وفي الختام، لا بد أن نتيقّن أن “الوقت” هو أثمن ما لدينا، ولنتذكر دوماً:
“إن اليـوم لن يدوم أبداً، إلا أنـه هدية ثمينة، لنقبلها بسعادة وفرح، ولنستمتع بها فهي حافز لنجاحنا ودافع لتقدّمنا، فالأمس قد ولّى، والغد يبقى مجهولاً، والحقيقة إن الوقت لا ولم ولن ينتظر أحداً…”.



Thursday, November 15, 2012

Ghazzah Disebalik Tabir Tahun Baru Hijrah



بسم الله الرحمن الرحيم
Pagi yang indah ini,
sungguh pilu sekali,
Ghazzah diserang lagi,
apa yang kita beri?
adakah hanya sembunyi sepi?

Saya melihat berita bahawa Ghazzah di Bom ketika Umat Islam seluruh dunia menyambut tahun baru Hijrah. Amat sedih sekali, saudara kita di sana dalam kesusahan wahai sahabat sekalian. Ayuh kita doakan mereka.Kita boleh tak ambil peduli. Kalau kita yakin keadaan yang sama tak akan berlaku di Malaysia. But, Who knows for our future? The Only One - Allah. Ini adalah masa yang terbaik untuk kita muhasabah diri kita.Dari sekecil-kecil perkara sehingga sebesar-besarnya. Ambil peduli. Even sebaris ayat "Ya Allah, selamatkan mereka." Itu dikira kita ambil peduli. Dan Allah akan memberi ganjarah pahala buat kita. Ditambah pula dengan anugerah syurga. InsyaAllah.


quote dari sahabat :-
"Sama-sama kita mendoakan Umat Islam di Palestin khususnya di Ghazzah. Seperti biasa bulan Muharram Israel sentiasa mengganas. Peristiwa tahun 2008 akn berulang,Operasi Cast Lead yang membunuh ribuan Umat Islam Ghazzah..Bulan Muharram, Yahudi israel akan sentiasa meningati peristiwa kekalahan mereka dalam perang Khabar bulan Muharram tahun ke 7 Hijrah. Kota Khaibar di kepung,dan kubu-kubu Yahudi yang lain jatuh ke tangan Umat Islam. Di dinding bangunanParlimen Isrel tertulis tarikh Bulan Muharram tahun ke 7 Hijrah sebagai memperigati peristiwa tersebut, dan setiap tahun bulan Muharram mereka akan mnyerang Umat Islam sbgai tanda balas dendam kekalahan mereka ribuan tahu yang lepas...Doakan qunut nazilah teman2.."

dari sahabat fb:
"Sahabat, kita mungkin tak mampu menyerang dengan senjata secanggih musuh, tapi kita ada senjata lagi hebat dari ini. DOA!! Qunut Nazilah! Solat Hajat! AllahuAkbar3x!!"

moga Allah makbulkan ..aminx3

Semoga Allah memberikan tempat yang terbaik disisiNya, Aamin..

Photo


kanak-kanak di sana

mereka disana..doakan..


biar gambar berbicara!


Gambar seorang kanak-kanak lelaki, Hamza Al-Sabbagh 
yang hancur badannya dibom 

Photo: ‎Foto: Sebuah tanah lapang bertentangan dengan bangunan Majlis Legislatif Palestin (parlimen) yang dibom pada pagi tadi.

حسبنا الله ونعم الوكيل‎
 Sebuah tanah lapang bertentangan dengan bangunan
 Majlis Legislatif Palestin (parlimen) yang dibom pada pagi tadi.
حسبنا الله ونعم الوكيل

Photo: (Pemandangan pada waktu siang) 'As-Safina', bekas pejabat perisikan Palestin yang kerap kali dibom.
(Pemandangan pada waktu siang) 'As-Safina', 
bekas pejabat perisikan Palestin yang kerap kali dibom.

pesawat F-16 yang digunakan oleh Israel laknatullah

tindakan kita!


PrayForGaza


mereka di sana merana ketika kita disini bagaimana?
mereka merasa sengsara kita disini buat apa?

p/s: Selamat tahun baru hijrah. Moga Allah redha kita semua :') insya allah.
Boleh LIKE page ini untuk tahu update dari semasa ke semasa (24 jam) --->> klik sini

Monday, November 5, 2012

Klang ke Putrajaya

بسم الله الرحمن الرحيم


Hari ini saya merancang memandu hidup ke destinasi yang bernama Klang. Sampai di Klang jam 6.15 petang. Saya menunggu adik saya Mujahidul Amin yang baru menghabiskan kelas tambahan di sekolah.
KISAS-Kolej Islam Sultan Alam Shah ialah sebuah sekolah yang mempunyai lima ciri yang sangat terkenal iaitu:

1. biah solehah yang bermaksud suasana atau keadaan yang baik dalam erti kata lain indahnya suasana yang dikelilingi dengan cara hidup Islam sepenuhnya.
2. disiplin yang tinggi diperkemaskan di sekolah ini ketika di sekolah mahupun di asrama.
3. guru yang dedikasi lagi terbilang, sebenarnya ramai dari kalangan guru di sekolah ini adalah ketua pemeriksa kertas di peringkat SPM, STAM dan STPM.
4. Badan Dakwah yang mantap! Jika saya perhatikan kebanyakan sekolah yang punya badan dakwah yang bergerak aktif dengan program-program akan membentuk sekolah tersebut dengan  BIAH SOLEHAH.
5. surau yang hidup dengan aktiviti-aktiviti yang melahirkan seorang muslim yang mukmin.

Sementara merenung suasana sekolah tempat adik saya belajar ini, saya mula memasang angan-angan akan mengajar di sekolah ini suatu hari nanti, mahu berbakti juga!

Amin pun datang dengan membawa buku-buku yang akan diajari oleh saya nanti. Kami tiba disebuah tempat yang menyediakan tempat belajar yang berhawa dingin di daerah Klang itu.

------------------------------------------
Jam menunjukkan sudah pukul 9.00 malam.
"Amin, kakak kena gerak dah ni."
"Em jom la malam-malam macam ni bahaya juga."

---------------------------------------------------------
Setelah mengajar adik saya yang seorang ini Bahasa Arab, saya pun menghantar Amin yang dipinjam dari KISAS itu ke tempat asalnya. Alhamdulillah selesai amanah ini!

Pulang ke rumah acik di Putrajaya. Perjalanan yang tidak pernah saya lalui. Tidak langsung saya terfikir akan ke rumah acik ini!

Ya, saya sudah menerima mesej dari acik : ikut lebuhraya KESAS-KLANG-SHAH ALAM-PUCHONG-PUTRAJAYA.

Saya berasa amat gementar ketika melihat kereta-kereta di sekeliling yang laju ibarat mengejar sesuatu di hujung jalan. Saya mula memecutkan sedikit kelajuan kereta sambil mencari papan tanda PUTRAJAYA.

Gelagat manusia yang pelbagai ragam, memotong tanpa signal, memecut di lorong bas dan lori, mendekati dari belakang kereta kita dengan lampu tinggi dan pelbagai perangai manusia akhir zaman ini yang sangat memeningkan kepala. Saya yang keseorangan terfikir sendiri, analoginya kita di dunia ini punya perjalanan atau trek yang Allah susunkan untuk kita, perlulah berakhlak dalam semua perkara. Usah menyangka bila kita memotong orang lain kita lah juara segala-galanya. Usah juga merasa kitalah yang paling hebat di atas jalan raya memotong dengan lajunya. Dunia ini hanya pinjaman! untuk menguji keimanan!

Alhamdulillah Putrajaya Persint 14. Saya tiba dengan selamatnya ke rumah acik yang sudah lama tidak dikunjungi.

Hidup ini perlu berani
saya tidak yakin pada mulanya akan memandu sendiri, tetapi menerima mesej restu dari ibu, maka saya gagahkan kaki!

Hidup ini perlu berisiko
kalau tidak sanggup menerima risiko mana mungkin kita dapat menempuh pengalaman baru

Hidup ini mesti mencuba
Mencuba dan mengkaji jalan-jalan yang banyak disediakan di atas lebuhraya yang punya puluhan simpang

p/s: mood perjalanan seorang diri dengan ditemani lamunan jua ilusi!

Friday, October 26, 2012

KAHWIN VS KEMATIAN


perkahwinan
VS 
kematian



‎~✿ Kita tidak sabar-sabar nak KAHWIN kerana dapat bayangkan betapa indahnya SYURGA DUNIA yang tidak pasti kekal sampai bila..Tapi orang di Palestine tidak sabar-sabar nak MATI SYAHID kerana dapat bayangkan betapa indahnya SYURGA ALLAH yang kekal abadi sampai bila-bila..Renung-renungkan..Adakah menggapai syurga dunia adalah MATLAMAT terakhir kita?SOLEH ATAU SOLEHAHKAH pasangan kita yang mampu menjanjikan SYURGA DUNIA dan SYURGA ALLAH?Kalau TIDAK YAKIN, berusaha terlebih dahulu untuk bawa diri kita ke SYURGA ALLAH sebelum kita dibimbing atau membimbing orang lain..KURANGKAN BICARA SOAL HATI..BANYAKKAN BERFIKIR SOAL MATI..✿✿ :)

Ayuh sahabat2, mari kita buat perubahan demi persiapan menghadapi kematian..

~✿>> Tanda awal PERUBAHAN DAN KESOLEHAN seseorang :1) SOLAT di awal waktu..2) Jika mendengar NASIHAT, segera menerimanya..3) Jika bercakap dan bersikap RENDAH HATI..4) Senangnya BELAJAR dengan siapa pun..5) Dengan SABAR memeriksa lawan bicara yang awam..6) Selalu mengambil HIKMAH dari semua peristiwa yang dialami dan semua peristiwa yang terjadi..7) SEMANGAT pada kebaikan..8) Bicaranya MENYENANGKAN..9) PEMAAF dan suka minta maaf (menyedari kesalahan)..10) Kesibukannya asyik MEMPERBAIKI DIRI dan tidak tertarik membicarakan apalagi mencari AIB (kesalahan) orang lain..

>> Individu yang bersedia MENGUBAH DIRINYA adalah yang PALING BERSEDIA sebenarnya..♥♥

p/s: di mana tahap diri kita?tepuk dada tanyalah IMAN anda!

Wednesday, October 24, 2012

CARA-CARA SEMAK SAMAN AES ( AUTOMATED ENDFORCEMENT SYSTEM)


ASSALAMUALAIKUM..
  
Sistem Penguatkuasa Automatik atau dalam nama singkatannya adalah AES (Automated  Endforcement System) . AES adalah sistem pengesanan dan merakam secara automatik kesalahan lalu lintas mengunakan alat pengesan yang dipasang di atas jalan raya di kawasan tertentu.. Semak saman boleh di buat melalui SMS dan Online...
.


Hari ni nak kongsi kat korang macam mana korang nak check saman AES dengan cara mudah dan pantas... 

Melalui SMS

1.  Cara semak saman Trafik, Saman JPJ atau Polis adalah dengan menaip 
      POLIS SAMAN ( NO. Plat kenderaan dan hantar ke 32728 .Caj rm0.50 akan dikenakan

Melalui online
  1. FREE service direct by Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), but please be aware that the database is not up to date
  2. You can check you saman free at RILEK website. RILEK stands for rangkaian Interaktif Laman Elektronik Kerajaan

p/s: BARU CHECK THRU SMS...MMG KENA!!s2 saman kot..RM400..sedih eden..saya bukan jenis bawak laju...cuma klu 90km..paling tinggi saya bawak 100...


Wednesday, October 3, 2012

muslimah

WANITA yang BAIK :
~Solat fardhu cukup 5 waktu.
~Menutup aurat dengan sempurna.
~Pandai menjaga tuturkata daripada perkataan yang keji seperti mengumpat, cakap kasar, tinggi suara dsb.
~Mempunyai sifat keibuan dan penyayang.
~Boleh melahirkan ramai zuriat.
~Mahar perkahwinan yang rendah.
~Pandai menjaga adab pergaulan dan kehormatan diri.
~Mempunyai sifat malu dan lemah lembut.
~Pandai memasak.
~Menghormati ibubapa.
~Sentiasa berusaha menjadi solehah dari sehari ke sehari walaupun dia jenis biasa-biasa saja..❤

:)

Friday, August 17, 2012

Pahit Manis Sang Pencari Ilmu-Part 1



Pagi Jumaat yang cerah, kicauan burung yang selalu menyanyikan suara merdu mereka menceriakan suasana alam. Zinnirah bergegas ke Court tempat berkumpul usrah mereka sempena Ramadhan yang mulia ini. Mereka lakukan Solat Subuh berjemaah dan tadarus sejak awal Ramadhan lagi di Court yang bernama Nasyitah yang beerti aktif. Semoga Court ini bukan sahaja aktif dengan sukan sahaja tetapi juag dengan aktiviti dakwah seperti hari ini, bisik Zinnirah seorang diri.


"Ya Allah, semoga tadarus ini dapat kami teruskan walaupun bulan Ramadhan bulan Quran ini berlalu..ye la, kalau dilihat masyarakat kita hari ini khususnya masyarakat Malaysia ramai yang hanya bertadarus atau mengaji hanya ketika Ramadhan menjelang..bila Ramadhan berlalu, habis luput dan liat untuk mengaji lagi..nauzubillah.." tazkirah pendek dari kakak Afifah ketika selesai tadarus mereka di pagi yang indah itu. dan mereka bersalam dan bersurai menuju ke bilik masing-masing untuk khidmat diri kerana mereka ada kelas selepas ini.


---------------------------------------------------------------------------

Selesai membaca Ma'hurat dan Surah Kahfi di pagi Jumaat yang barakah, gadis itu  menaip emel untuk sahabat yang dirinduinya yang berada di Mesir bumi Anbiya'..panjang berjela-jela seperti menulis sebuah cerpen..namun itulah yang dilakukan dua sahabat karib ini walaupun jauh terpisah antara dua benua..mereka sahabat baik sejak dari Sekolah Rendah lagi..

Ukhwah yang di bina atas dasar kerana Allah akan merasai kemanisannya, walau jauh dimata tetapi dekat di hati hakikatnya..oh Khaulah Al-Azwar..aku merinduimu..bisik Zinnirah ketika menghantar emel itu..semoga kau disana bisa istiqamah menjadi seperti namamu 'Khaulah al-Azwar' yang bersemangat tinggi untuk berjuang demi Islam.

"Solat Dhuha ini satu amalan yang baik, perlu dilakukan selalu, supaya kita dimurahkan rezeki dan dimudahkan urusan. tetapi sebenarnya kalau kita hamba yang ikhlas kita bukan mengharap pada ganjaran yang Allah beri sahaja, kita mahu mencari keredhaan Allah, nak jadi hamba yang taat kepada-Nya." terngiang-ngiang tazkirah pendek dari kakak Naqibahnya suatu ketika di sekolah Menengah dahulu.

Alhamdulillah ya Allah, aku masih berkesempatan menunaikan solat Dhuha pada hari ini.
Doa Dhuha melantun dimulutnya:


Doa sesudah sholat dhuha

“Wahai Tuhanku, sesungguhnya waktu dhuha adalah waktu dhuha-Mu, keagungan adalah keagunan-Mu, keindahan adalah keindahan-Mu, kekuatan adalah kekuatan-Mu, penjagaan adalah penjagaan-Mu, Wahai Tuhanku, apabila rezekiku berada di atas langit maka turunkanlah, apabila berada di dalam bumi maka keluarkanlah, apabila sukar mudahkanlah, apabila haram sucikanlah, apabila jauh dekatkanlah dengan kebenaran dhuha-Mu, kekuasaan-Mu (Wahai Tuhanku), datangkanlah padaku apa yang Engkau datangkan kepada hamba-hambaMu yang soleh”.


Selepas itu, dia melangkah ke kelas Nahu yang bakal bermula sebentar lagi. pensyarah yang mengajar Nahu kali ini sangat profesional dan celik IT. Sudah pasti dia mahu assignment yang dihantar juga bertaraf profesional..perlu bersabar dan tekun menyiapkan kerja yang diberi oleh pensyarah..ya Allah, permudahkanlah urusan dunia dan Akhiratku..

 Zinnirah sebenarnya punya tujuan lain selepas kelas ini..dia mahu berjumpa dengan ustazah Azizah, guru yang sangat dia sayangi dan  yang selalu memberi semangat kepada dirinya untuk teruskan pengajian kos dalam bahasa Arab ini..

---------------------------------------------------------------------------

seusai kelas habis dia mula menaip mesej

-Assalamualaikum ustzah, maaf mengganggu, ustazah free ke sekarang?
-waalaikummussalam, alhamdulillah free..mai la tempat biasa kiter..
-ok.insya allah. saya hadir ke bilik ustazah segera..

masa itu berharga, ayuh ayunkan langkah dengan pantas!

terus kakinya melangkah ke bilik lecturer yang selalu dia pergi bersama Sakinah..sampai sahaja di bilik itu, ustzah sudah sedia menunggu..

hampir 3 jam mereka saling berbincang dalam sub-sub tajuk bahasa Arab..yang sangat penting difahami kerana pesan ustazah belajar bahasa Arab jangan hanya menunggu dan menadah ilmu di bilik Kuliah sahaja...topup lagi dengan mencari di luar bilik Kuliyyah...carilah ilmu di mana sahaja...insya allah akan ku semat di dalam dada! kata Zinnirah penuh semangat bila teringatkan kata-kata ustzah Azizah itu.


ketika mereka bersalam dengan ustazah untuk pulang, tiba-tiba ustazah Azizah sempat berpesan supaya  Zinnirah membuka emel, katanya penting.kenapa ustzah? rahsia..


 Em, emel apa ye? kenapa ustazah tiba-tiba suruh awak melihat emel? tanya Sakinah ketika keluar dari bilik ustazah Azizah. ish, biarlah dulu..kita pergi ke forum ni dulu ye, jawab Zinnirah kembali..cetus rasa pelik dihati Zinnirah, namun dibiarkan sahaja..ada majlis ilmu ni..ini lagi penting..monolognya sendirian..selepas pulang dari berjumpa ustazah tadi Zinnirah terus ke Forum Ihya' Ramadhan.. mengambil point-point penting untuk dijadikan ingatan buat diri dan juga orang lain.


---------------------------------------------------------------------------
hari minggu yang sepi, sebahagian mahasiswa pulang ke kampung halaman, terutama mereka yang punya kenderaan sendiri. 

Di waktu lapang ini Zinnirah menyusun jadual belajar dan melihat berita-berita secara online, ketika membuka emelnya dia baru teringat pesan ustzah Azizah yang mahu dia melihat emel segera! astaghfirullahal azim....sudah terlupa aku, bisik Zinnirah.


Allah! terlepas perkataan itu dari muluntnya, terkejut Zinnirah ketika membaca emel yang diterima... apakah ini ujian untuk Iman ku yang lemah ini ya rabb...
bakal bersambung...



lihat part lain =)
moga ada manfaat buat ummat!
-->part 1

-->part 2
-->part 3
-->part 4
-->part 5
-->part 6

Friday, August 10, 2012

bulan upgrade!


Bismillahirrahmanirrahim
Alhamdulillah wassolatuwassalamu ala rasulillah..

Alhamdulillah, dah 22 Ramadhan..syukur,moga kita dirahmati Allah! 

punya tanggungjawab yg banyak, sebagai anak, seorg mahasiswi, seorg kawan, anak murid, dan sebagai seorg daie' kpd agama Allah..masya allah sibuknya saya tidak sesibuk para nabi yg terdahulu, cuma mgkin saya yg tidak mengurus masa dgn baik..astaghfirullah. rindu pada blog yg mula dah naik debu-debu yang perlu disapu..ish2


ha, berbalik kpd tajuk!

kate seorang tok guru" tukrlah gelaran bulan poser ini kpd bulan solat atau bulan ibadah atau bulan zikir atau bulan quran dan bulan2 lain.."

ya, bulan ini kita ambil peluang untuk tingkatkan iman kita..bulan ini peluang Allah bg untuk topup iman kita,delete lah segala kejahatan dan mazmumah..install dan upgrade iman dan ibadah kita...


10 mlm terakhir ni jom la kita rebut untuk buru lailatul qadar! up kan lg segala ibadah..muda-mudahan 11 bulan selepas ramadhan ini bakal kita hadapi dgn lancar selepas dari peningkatan IMAN dalam diri ketika Ramadhan ini.

mungkin Ramadhan ini yng terakhir buat kita..mohonlah taubat dan petunjuk dari Allah.moga kita ditempatkan dalam golongan para syuhada', solihin, dan siddiqin!amiin

Ya allah ilhamkan kpd ku untuk mnjd hamba yg taat kpd, rajin mmbuat kebaikan dan ibadah kpd mu jdkanlah aku bersyukur kepada mu, jadikanlah kami golongan org yg mntaati kedua ibu bapa.amiin

dibawah ini ade beberapa gmbr2 yg berkaitan dgn Ramadhan..moga ada manfaatnya!


yg tak tutup aurat usahakanlah untuk tutup dan jaga auratmu, moga akn berterusan lepas Ramadhan ni!



Ramadhan High-way code..ade juga!

hati kita  bagaimana? harapnya lebih suci dan bersih inaya allah!


selamat dunia Akhirat..insya allah.


Senarai ini harus diteruskan juga selepas Ramadhan..
moga kita istiqamah dalam membuat kebaikan!

mudah-mudahan kita mendapatnya!insya allah..

amalan-amalan yang mesti kita usahakan buat di bulan IBADAH ini!

ada yg boleh solat taraweh BERJEMAAH, 
namun yg lebih perlu adalah solat Subuh BERJEMAAH! ayuh, kita usahakan.

Ya, ayuh recharge IMAN dan AMAL kita!masih sempat lagi...

dan akhir sekali, marilah kira cari malam LAILATUL QADAR..

sekian, moga post ini memberi pahala pada saya dan anda!insya allah







Saturday, July 14, 2012

lamaran perjuangan



situasi 1
"bertunang dengan usrah berkahwin dengan perjuangan"
itulah trademark@moto yg terlihat di biliknya..
terkedu ku melihat!

Allah! hebat Allah susun hidup kita bukan dengan sia-sia
perjalanan penuh liku dengan cabaran yang diuji bagi yang beriman

mana mungkin selesa dengan zon yang best sahaja!
Allah maha tahu kita ini hambanya!bukan bos atau raja..
usah bangga dengan apa yang ada
mana milik kita?

semua milik Allah..
masih sihat, biasakan dengan buat baik
masih lapang, biasakan dengan buat baik
masih muda, biasakan dengan buat baik

pesan seorang ulama'-menteri besar Kelantan sekarang
'pastikan setiap detik, saat, minit dan jam dalam hidup kita mendapat PAHALA'

perjuangan dakwah adalah gerak langkah yang pasti!





situasi 2
"aku bertekad mahu lahirkan anak2 yg boleh menjadi ulama' di setiap negeri di Malaysia ini"
bermakna dia mahu melahirkan 14 orang zuriat yang menyebarkan ilmu
seterusnya bermanfaat untuk agama ini!

Allah! tak terkata!
perjuangan mithali dari nabi Muhammad s.a.w
punya cita-cita mahu tertegak nya Islam di muka bumi ini

Ya Allah, pilihlah kami menjadi orang2 yang memperjuangkan agama mu..
amiin
astaghfirallah..

p/s: insya allah, lamaran diterima!


Friday, June 22, 2012

LQ0316A-inspirasi kelas ini!



kelas yang dirindui

gambar kelas yang selalu menjadi inspirasi kepada saya untuk bersemangat seperti kalian, siap tampal kat notice board bilik lg!


Kita satu jasad
dalam satu kelas
punya keistimewaan tersendiri
19 orang penghuni kelas ini
ust Ibrahim raja kami
Ustzh Azzelena menjadi permaisuri

Sungguh Huda itu keramahan kami
Jangan disangka Mawardi juga begitu
kerana diam-diam ubi berisi.

Benarlah diamnya Nabila 
tanda ternyenyak di dalam kelas
namun keriuhan Maryam dan Hazami
mengejutkan kembali!

Tak boleh disangkal lagi 
proaktifnya Saifullah punya karisma diri
Tak kurang juga Hafiz
bakal Imam Muda dari kelas ini.

Siapa sangka belum masuk Kuliah
dah boleh menjadi pakar i'rab
itulah dia Zahra' kami
Kelembutan dalam ketegasan
 itu ada pada seorang Izati
ketua editor namanya Azri 
sangat banyak pengorbanan yang dibuat
untuk siapkan majalah kami!

Dari sempadan Kelantan datangnya kemari
untuk menuntut ilmu Islami
itulah dia Ku Haruddin, Liana dan Adilah yang disegani

Bakal menjadi bapa mithali 
siapa tak kenal Ridhwan ini
satu kelas yang riuh rendah
tak lupa  Husna dari Arab Saudi
juga Man Rit yang jarang dijumpai

 Asiah dan Hafizah selalu bersama berukhwah
bagai merpati dua sejoli 
kenape diam bila Mar'atul Husna nak join sekali?




p/s: masih belum lengkap lagi ni....nama-nama yang disebut adalah nama-nama yang cenderung hati ini kepada mereka, yang kelas lain itu masih dalam ingtan saya juga...maaf kalau ada tersalah kata dan tersinggung mana-mana pihak..sekadar luahan hati.


Thursday, June 7, 2012

ladang sawit ayah

melangkah pagi2 ke ladang sawit ayah bersama adik2
tak disangka sudah tinggi dari saya sawit yang ditanam ayah

kami di beri tugas untuk mencabut rumput atau anak-anak pokok liar bagi meletakkan baja disekelilingnya.
operasi pun bermula....punye semangat si Huda mencabut sana sini,minta baja yang lain pun turut bersemngt.

teng teng teng..tiba satu suara dari adik bongsu saya, ayah jom balik/..
aik, tak sampai 2 jam pun...dah penat ke? opss lupe mereka puasa!

p/s: cube2 la bnda pelik mcm ni, (tak dela pelik sgt) kait sawit, gali lubang, tanam pokok sawit, dan baja! wow memng power la bila dah try baru praktikal! bukan hnya pandai  berteori dlm kelas je pasala sawit!(eleh, mcm la aku ni mahir sgt)

p/s: jom lihat ....anak2 pokok atau rumput yg tumbuh di sekeliling pokok sawit itu ibarat dosa2 kecil yang dibuat oleh manusia, jika dibiar tanpa taubat dan istighfar maka dosa2 itu akan mensengsarakan si pembuat dosa itu..anak2 pokok yg dibiar akan menyusahkan pokok sawit untuk tumbuh dengan baik dan subur..

::Jom dengar nasyid semangat!::

Loading...

::Halwa Telinga::

Bloggers Chat Room

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...