~semoga mereka dirahmati Allah~

Dimulakan dengan....

Photobucket

Friday, March 25, 2011

usrah dan tarbiah

assalamualaikum wbt...jwb salam dulu..
alhamdulillah segala puji bagi Allah yang telah memberi kita segala nikmatnya yang tak terhitung oleh kita...selawat dan salam buat junjungan besar nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat..kita masih dapat merasai perjuangan baginda yang mulia...

PASTI Al-Amin sg. gau
sedar tak sedar dah masuk nak masuk tiga bulan aku mengajar di situ..

ustazah " ALLAH tu macam mana?"
Malaikat tu ada kat mana?
siapa yang cipta ALLAH?



itulah persoalan yang ditanya ketika aku mengajar matapelajaran Peribadi Muslim

amat berkait rapat dengan Aqidah Islam seorang Muslim...

sedang Pelajar PASTI boleh bertanya begitu...

pemikiran mereka makin matang dalam memikirkan sesuatu...



sebenarnya, Tarbiah yang didik dari kecil ini amat berkait rapat dengan perjalanan hidup seorang Muslim SEJATI...

mana tidaknya...cuba anda bayangkan pokok yang berasaskan akar yang mencengkam bumi akan menghasilkan buah yang baik jika disertai dengan baja yang baik juga...

Aqidah yang betul akan menghasilkan tindak tanduk yang betul juga...hasil dari tarbiah yang diikuti sejak dari kecil..

maka disarankan di sini..ikutilah perjanan tarbiah yang betul..dimana hasilnya nanti amat bermakna..

Tarbiah=belajar=didikan

di sini ingin ku titip kan 3 marhalah tarbiah yang aku dapat dari usrah malam tadi...marhalah tu apa? marhalah tu maksudnya peringkat atau tahap...


1. ta' aruf-kenal ahli usrah dgn mendalam


2. takwin..pembentukan...pembentukan satu fikrah yang boleh memahami antara satu sama lain...


3. tanfiz...perlaksanaan..lakukan,respon, dan tindakan selepas memahami perjuangan Islam...(gerak kerja pilihanraya)


berlainan pula dengan rukun usrah
ada 3 juga...


1.ta'aruf

2.tafahhum

3.takaful

yang mana semua sedia maklum..

jadi, jom join Usrah kerana di sana ada tarbiah...

cinta usrah,tarbiah dan dakwah...hatiku milikmu..
sedikit perkogsian ilmu..moga2 bermanfaat..-Husna



::Jom dengar nasyid semangat!::

Loading...

::Halwa Telinga::

Bloggers Chat Room

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...