~semoga mereka dirahmati Allah~

Dimulakan dengan....

Photobucket

Thursday, October 13, 2011

tanggungjawab sebagai khalifah Allah

menyingkap sirah lalu satu persatu ku teringat kenangan berada di sekolah rendah dan sekolah menengah dan Kuliah..ya Allah masih banyak perkara yang belum kutahu
masih diri ini perlukan tarbiah dari MU...jauh lagi perjalanan hidup ini

tak perlu aku ceritakan segalanya di sini..tapi ingin ku kongsi satu pengalaman yang mna sangat mengharukan..

satu ketika diriku masih tingkatan 3...aku ketika itu baru menghadapi PMR..alhamdulillah selesai! hari-hari selepas PMR sangt membosankan..cukuP!

seingat ku,hari itu adalah hari Sabtu..nenek dan pak sedara ku datang ku rumah...bersama sepupuku yang masih 'putih bersih' maksudnya baru berumur 3tahun si kecil ini..
kemudian ketika dalam perjalanan pulang itu,satu kejadian kemalangan telah berlaku kepada nenek dan pak sedara ku serta sikecil itu namanya Faqihu Fiddin...sedap nya..

em,kemalangan yang menyebabkan van yang dibawa pak sedara ku terbabas ke longkang kerana dilanggar cina 'sesat'...

nenek melihat kejadian depan mata..kemudian nenek pengsan..dan habis muka nenek ku..
ok...bukan nak cerita pasa la ni sebenarnya..hehe

kemalangan yang nyaris meragut nyawaq nenekku..tetapi paksedara dan sikecil itu tiada luka serius..alhamdulillah..


ketika nenek di bawa ke hospital...tiada tempat lain melainkan di wad sakit..
aku dimintaaibu untuk menjaga nenek kerana dah habis exam..
selang hari kemudian nenek ku sedar dari lena nya yang sementara itu..

aku sempat melihat di sekelilingku penuh dengan mereka yang sakit..ye la kalau sihat takkan duk dalam hospotal kan??

ya Allah sisitu baru kulihat betapa besarnya nikmat sihat...alhmdlh..
sahabt2ku di luar sana ramai yang sakit nya dahsyat,bersyukurlah kita ...mereka meraung dan menangis ketika ini kerana kesakitan...bersyukurlah dengan nikmat sihat...


saat ibu ku menjaga nenek yang makin pulih tiba,ibu datang lebih awal...kemudian ibu ditegur oleh seorang anuty marry
seorang nyonya baba dari melaka..tetapi tinggal di Pahang
cerita pun bermula...


rupanya dia sangat berminat dengan Islam.....dia sangat tertarik dengan Islam sejak kecil lagi..dia datang ke hospital itu kerana melawat seseorang,ibu disapanya kerana dia nebgatakan ingin belajar Islam dengan menegur orang Islam itu sendiri,tengok! betapa bagusnya akhlak mereka yang sangat menginginkan Hidayah Allah itu...mereka sangat cintakan petunjuk jalan...ingin tahu mereka yang tahu itu sangat tinggi...so, disini apa peranan kita?

tidak takutkah kita dengan dakwaan mereka di akhirat nanti dengan soalan mereka kepada kta kenapa tidak mnyebarkan Indahnya Islam itu kepada kita....ya Allah ini sepatutunya tanggungjawab semua orang bergelar MUSLIM..


tetapi aunty itu menghadapi masalah tentangan yang hebat daripada keluarnya kerana bapanya seorang 'org kuat' kristian..

lihat! besarnya nikmat Iman dan Islam...hargailah dan bersyukurlah...ramai hari ini Islam hanya pada nama..sedih...Islam hanya pada keturunan...lagi sedih...

Ya Allah tetapkan kami dengan jalan Mu...berilah kekuatan kepada kami untuk menyebarkan dakwah kepada orang lain..aminn

cerita ini mgkin tak bermkna tapi ambillah sedikit input...semoga bermakna!

p/s: bersyukurlah...alhamdulillah..

::Jom dengar nasyid semangat!::

Loading...

::Halwa Telinga::

Bloggers Chat Room

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...