~semoga mereka dirahmati Allah~

Dimulakan dengan....

Photobucket

Sunday, August 7, 2011

menara gading

Assalamualaikum w.b.t



hari nak coretkan sedikit luahan hatiku sebelum melangkah ke Universiti..Aku melangkah ke UIA...alhamdulillah..bahang nya semakin terasa..




dua tiga hari yang lepas ayah menyuruhku melihat peta ke UIA secara dekat dengan menggunakan google earth..

aku rasa ayah dah tak sabar nak menghantar ku ke sana..tapi aku bersedia ke???

gambar UIA..




universiti-menara gading-gerbang ilmu....

emmmmm
ape pun gelaran yang diberi pada Universiti

dia tetap tempat menuntut ilmu...

ada pensyarah yang berkaliber..

ada pelajar-pelajar yang tekun..
.........................................................................................................................................

rasa takut pun ada bila bukak laman fb IIUM intake 2011/2012

ialah semua hebat-hebat belaka..

siapalah aku...

yang buat pinjaman ptptn lagilah sibuk nya...(konon)



ALHAMDULILLAH ...aku tak buat pinjaman ni

mulanya nak mohon juga
tapi ayah kata tak payah

em

ayah mampu nak tampung kot insya allah....


so, aku tak banyak benda sangat nak fikir...

yang tak settle lagi...

-permohonan biasiswa JPA (hantar salinan)

-medical check up

-bayaran pendahuluan kat bank muamalat


yang lain insya allah

dah diuruskan bersama ibu tercinta dan ayah yang tersayang..



tapi hatiku
rasa sangat berdebar

bila ayah kata

kat U
kene ikut USRAH

kena 'pegang'
kalau tak kita hanyut
kita keluar nanti ntah 'kemana'

pegang dan ikatlah dalam hati 'usrah' itu...


huh
ayah memang peka dengan perasaan ku ini...

aku sebenarnya kehilangan kawan baikku dari kecil lagi...pergi nun jauh di rantau orang..

dan aku juga kehilangan kawan rapatku di Khairiah...berada di bumi anbiya'
insya allah balik...dan beraya di MALAYSIA dia tahun ni
pagi esok sampai di KLIA..insya allah...


aku dapat tahu sebenarnya ramai yang lepasan KULLIAH tahun ni yang dapat UIA..hampir 20 oran...namun yang tinggal nak belajar di tanah air sendiri hanya tiga orang...yang lain mahu menuntut ilmu di bumi anbiya'...


aku keseorangan

sahabat2 ku yang lain major dapat USIM

tapi aku kena redho dan bersabar...ada hikmahnya..

kenapa kita peru bergantung pada manusia??
kalau tak dia orang tak de pun aku tetap aku..

tak perlulah aku kecewa dan sedih dengan apa yang ALLAH takdirkan...insya allah pasti ada hikmahnya...


ya allah ya qowwi..kuatkanlah hati kami...

menghadapi suasana asing di bumi asing itu nanti...

-------------------------------------------------------------------------------------
dekat U nanti ayah kate kena naik motor
ayah nak belikan
entahlah aku ikut je..
sebab aku dah ada dua dua lesen
lesen kereta dan motor...


macamanalah kehidupan U ea?
bila tanya kakak senior diaorang kata kena tempuh jugak bila kita tak nak pun...
aku dapat banyak maklumat dari kakak-kakak yang UIA nu banyak USRAH dan JAMAAH..

kena susun jadual sendiri...jadual kuliyah dengan jadual tutorial dan apa lagi...
entahlah...aku masih tidak memahami...bab bab jadual ni...insya allah taa'ruf week nanti aku akan faham 100%...

kata-abang senior
bila kita ni kata kita pejuang ISLAM...
dua fitnah je kat U ni
satu fitnah HATI
dua fitnah akademik


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
4 hb Sept ni insya allah..aku akan melangkah ke UIA Gombak...meninggalkan rumah dan duniaku sebelum ini..dunia pendidik...

12hb 9 2011 selepas taa'aruf week..aku akan memulakan sesi pembelajaran di sebuah Universiti itu.......


saat itu semakin hampir....


pesan ibu' kunci' kena ada...
" ingat 10 rukun baiah dan hayatinya....."

ya allah aku rindu pada kem...........di tempat itu....
ikut lah dengan baik pembelajaran di sana dan tempuhi dengan sabar dan matang..

insya allah jangan tinggalkan kunci taqwa iaitu iklas dan redho....



insya alah..langkahku
sebagai pejuang menuntut ilmu dunia dan akhirat...

jihad bil ilmi..
bawa amanah pejuang ini dengan baik..
takbir!!



emmmm.
ya haadi...berilah petunjuk kepada kami...


dimana bumi di pijak disitu ISLAM dijunjung..
persiapan dari semua segi itu perlu!

p/s: dengar cakap ibu dan ayah pasti ada hikmahnya...INSYA ALLAH..







No comments:

::Jom dengar nasyid semangat!::

Loading...

::Halwa Telinga::

Bloggers Chat Room

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...