~semoga mereka dirahmati Allah~

Dimulakan dengan....

Photobucket

Tuesday, August 9, 2011

medical check up

hari ini aku minta cuti..
tak mengajar aku hari ni..
minta mak budak yang menggantikan aku..

sebab nak pergi klinik mentakab ..buat medical check up..
sebelum masuk U...

pihak U memang nak kita buat medical check up untuk melihat tahap kesihatan kita...

em....
UIA kos semua sekali RM 160.00 untuk medical check up ni...
mana taknya nak check darah nya,HIV,dadah dan asas check ialah X-RAY ngn URINE..


bila tnye SS dy pergi klinik tu
dan bayaran yang dikenakan hanya RM25
dan ada yang kena bayar RM 80
emmm

entahlah kenapa UIA ni banyak sangat kena bayar...

redho je la..



...............................................................................................................................................

sebenarnya
aku nak kaitkan medical check up ni
dengan IMAN dan bulan Ramadhan ni..

ialah bulan
rahmat
bulan
mulia
kita kena selalu muhasabah diri..check balik diri..
lihat balik tahap mana IMAN kita
dah hampir 10 hari kita berpuasa..hari ni hari kesembilan...
dapatkah kita Rahmah-NYA??


masya allah..
masih ada yang tak mampu istiqamah dengan solat-solat sunat..
tadarus...
zikir-zikir..

yang wanitanya..
aurat tu bukan ditutup masa puasa je
bila malam tak puasa..mulalah buka kembali
lagilah dahsyat bila yang katanya' puasa' tapi tak tutup aurat langsung apatah lagi menjaganya...

itulah segelintir manusia...

ada yang puasa tak solat

ada yang solat tapi tak puasa

ada yang tak solat dan tak puasa..


bila lagi lah kita ni nak berubah ea...
itulah HIDAYAH ALLAh tak sampai lagi..


bak kata seorang rois tu...sihat dalam itu lebih penting..
kalau tak tak guna sihat fizikal sahaja...hatinya rosak...
sihat dalaman-rohani
perlu kepada pembersihan hati

sabda nabi
"dalam diri kamu ada seketul daging,
jika baik daging itu..maka baiklah keseluruhannya
jika rosak daging itu..rosak lah keseluruhannya..
maka ketahuilah olehmu seketul daging itu ialah hati kamu"


.....

HATI

tempat letaknya niat kita..
jagalah hati..insya allah yang lain turut terjaga..
hati tempat turunnya pandangan Allah..

cakap memang senang...tapi tindakan yang perlu dibuat amatlah berat..=)

ya.sama-samalah kita..menghadapi cabaran hati ini..


bertemu dengan
NYDP MPP kulliah2011 baru-baru ini...
nampak ketenangan jiwa..itu penilaian pada diriku

mungkin padanya kekuatan hati yang bersih
mampu menghadapi
segala tribulasi
di bumi waqafan itu..
moga dikau terus kuat dan tabah menghadapi apa yan dialami oleh ku sebelum ini

apa kaitan nya???
huh


semua manusia tak sempurna..
kita tak sempurna
kita pernah sempurna
dan kita tak akan sempurna

tapi kita mesti cuba kearah KESEMPUNAAn itu..

emmm.
pesanan+ingatan untuk diri sendiri juga..
ialah manusia ni hidupnya saling ingat mengingatkan..


jadi sempena di bulan Ramadhan aku ingin memohon maaf dari semua yang mengenali diri ini..
koreksi dri...sedar diri..baiki diri..dan ajak yang lain juga..


jom kita pastikan hati kita sihat..

kata Imam Hassan Al-Banna

ISLAH NAFSAK
WAD"U GHOIRAk

baiki diri dan serulah orang lain
juga

p/s: kadang-kadang ALLAH uji pada apa yang kita cakapkan..


No comments:

::Jom dengar nasyid semangat!::

Loading...

::Halwa Telinga::

Bloggers Chat Room

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...