~semoga mereka dirahmati Allah~

Dimulakan dengan....

Photobucket

Friday, February 14, 2014

Kisah Zinnirah Mukminah

|Bismillah...| Alhamdulillah, Wassola ala Rasulillah.

Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (syurga).(3:14)

Allah kau maha tahu yang terbaik buat hambanya. Hari ini coretan ku berkisar tentang perkahwinan.Sejak zaman sekolah lagi isu ini menjadi topik hangat dalam kalangan para dai'e dan nuqaba'. Malah menjadi serius bila di bawa dalam program bersifat santai bersama semua para sifu yang arif dan sudah makan garam dalam dunia Baitul Muslim ini.

Oleh hal yang demikian, saya yang lahir dalam keluarga yang di jodohkan oleh unit baitul muslim di kampus lama ibu dan ayah dahulu merasa berbesar hati untuk mencoret sedikit tulisan di ruangan blog kali ini. Isunya bukan semasa perkahwinan, tetapi apakah kita nampak tentang masa depan selepas akad nikah dan majlis walimatul urus itu sendiri.

Semasa umur saya di sekolah rendah, selalu saya berangan-angan akan berkahwin dengan orang cina Muallaf, mahu suami dan anak-anak saya putih melepak. Itulah celoteh saya dan harapan yang sangat mentah dari pemikiran saya. Setelah saya masuk ke sekolah Agama kerana di hantar oleh ibu dan ayah, saya berubah hati mahukan pasangan yang baik dan beragama. Itulah hati manusia mudah sangat cenderung dan berubah.

Habis tingakatan 1 saya naik ke tingkatan 2, mula minat dengan seorang sahabat sepasukan saya ketika itu dalam pertandingan pidato. Allah itu maha penjaga, dia menjaga hambanya dari lalai dan alpa saat dia masih sayangkan hambanya. ya, saya kembali insaf fan bertaubat.

Setahun berlalu, saya diam dan sibukkan diri dengan kerja-kerja dakwah dalam badan dakwah yang saya sayangi. Saya lawan dan mujahadah dengan surat-surat layang yang diterima, sweet candy bagai, jeritan singa, 'lafaz wo ai ni', kejar-mengejar untuk couple, dan dialog romantik yang hanya sementara.

Masuk ke tingkatan 5 , saya harus memilih ke aliran matrik atau STAM, saya memilih dengan petunjuk Allah ke aliran STAM. Saat itu saya masih memendam perasaan buat seorang akhi dalam 1 organisasi kami. Dan saya pernah berkata kepada sahabat saya, jika saya masih bertemu dia selepas habis SPM ini sama ada dalam kampus yang sama atau dalam persatuan yang sama, saya yakin dia adalah jodoh yang ilahi tetapkan buat saya.

Masa berlalu begitu pantas, setahun saya di Kuliah Pekan menuntut ilmu agama, orang yang saya sukaa sudah pindah ke tempat lain. Saya berdoa mungkin Allah tetapkan yang lebih baik selepas ini, dia pindah ke ma'had Tahfiz menghafal Quran, tanpa sempat mengambil STAM.

Saya tidak kecewa, ditakdirkan hati ini ke Mesir bersama-sama sahabat-sahabat dalam madrasah kami. Kali ini saya masih terngiang-ngiang dengan kata-kata ayah semasa menziarahi saya ketika saya menceritakan ada senior mengajak saya bercouple, ayah kata siapa yang nak sangat ke kakak tu? mai ajak dia jumpa ayah, ayah nikahkan terus! tak payah nak fikir susah-susah nikah ni, ikut syariat, tak perlu grand2..tegas bunyi ayah dalam satu lafaz sahaja. Saya terdiam. Mungkin ayah ambil berat.

Sejak dari itu saya banyak sibukkan diri dalam gerakan perjuangan menyebar dakwah di kampus UIA Gombak, bersama sahabat-sahabat tercinta. Pernah diuji, saya disedarkan kembali dengan ayat-ayat Allah, dengan sahabat-sahabat yang baik. mungkin suasana membuat kita kadang-kadang salah memilih langkah. Abaikan kisah lama, saya buku baru. Cukuplah kita lalai dahulu, Allah sedarkan kembali kini. Letakkan prioriti pada tempatnya dan fokus dengan baik, capai matlamat ibu dan ayah kemudian raihlah redha-Nya.

Saya nasihatkan diri saya dan semua sahabat. Berfikirlah dengan baik, perbaik segala amalan dan jaga hubungan dengan Allah, matangkan fikiran kalian dalam mengejar cinta manusia, berharaplah pada Allah, namun jangan lupa perlu berusaha! 



“Putaran waktu akan memperlihatkan kepada kita
peristiwa2 yang mengejutkan dan memberikan peluang
kepada kita untuk berbuat.
Dunia akan melihat bahwa dakwah kita adalah hidayah,
kemenangan dan kedamaian yang dapat menyembuhkan ummat
dari rasa sakit yang tengah dideritanya.
Setelah itu tibalah giliran kita untuk memimpin dunia,
karena bumi tetap akan berputar
dan kejayaan itu akan kembali kepada kita.
hanya Allah-lah harapan kita satu-satunya.”
(Hasan Al Banna)


Masih setia ! =)
 Salam mujahadah: Zinnirah Mukminah

5 comments:

oakleyses said...

red bottom shoes, michael kors outlet online, true religion, tiffany and co jewelry, nike air max, oakley sunglasses, ray ban outlet, tory burch outlet online, tiffany jewelry, michael kors outlet, louis vuitton, nike outlet, oakley vault, kate spade outlet online, prada handbags, nike free, longchamp outlet, ray ban sunglasses, nike air max, coach outlet store online, burberry outlet online, christian louboutin, coach outlet, christian louboutin shoes, christian louboutin outlet, louis vuitton handbags, michael kors outlet store, michael kors outlet online, polo ralph lauren, cheap oakley sunglasses, chanel handbags, coach purses, coach outlet, prada outlet, kate spade outlet, polo ralph lauren outlet, burberry outlet online, longchamp handbags, true religion outlet, louis vuitton outlet online, gucci handbags, jordan shoes, longchamp outlet online, michael kors handbags, louis vuitton outlet, michael kors outlet online, louis vuitton outlet

oakleyses said...

birkin bag, ferragamo shoes, ugg, reebok shoes, asics shoes, insanity workout, hollister, giuseppe zanotti, chi flat iron, soccer jerseys, herve leger, jimmy choo shoes, uggs outlet, new balance outlet, replica watches, lululemon outlet, nike huarache, north face jackets, ugg boots, p90x workout, longchamp, canada goose outlet, uggs on sale, abercrombie and fitch, beats headphones, wedding dresses, vans outlet, valentino shoes, mac cosmetics, canada goose outlet, canada goose, uggs outlet, celine handbags, soccer shoes, nike roshe, mcm handbags, marc jacobs outlet, bottega veneta, mont blanc pens, ugg outlet, canada goose outlet, nfl jerseys, ugg soldes, babyliss pro, ghd, nike trainers, north face outlet, ugg boots, instyler ionic styler

oakleyses said...

uggs canada, louis vuitton canada, wedding dress, moncler outlet, vans, toms outlet, moncler, oakley, moncler, coach outlet, lancel, moncler, supra shoes, hollister clothing, pandora uk, montre femme, ray ban, ralph lauren, canada goose, canada goose, pandora charms, pandora jewelry, juicy couture outlet, parajumpers outlet, baseball bats, iphone 6 case, thomas sabo uk, canada goose pas cher, hollister, juicy couture outlet, converse, ugg, converse shoes, replica watches, moncler, canada goose, air max, nike air max, gucci, links of london uk, moncler outlet, louboutin, swarovski jewelry, swarovski uk, moncler, timberland shoes, hollister canada, karen millen

Unknown said...

WWW0619
pandora jewelry
bottega veneta outlet
polo ralph lauren
coach outlet online
brequet wathes
tory burch outlet
cavaliers jerseys
air max 95
ferragamo outlet
coach factory outlet

Unknown said...

moncler uk
canada goose jackets
ugg boots clearance
canada goose outlet
ed hardy clothing
ferragamo shoes
adidas outlet
tn pas cher
ugg boots on sale 70% off
kate spade outlet online

::Halwa Telinga::

Bloggers Chat Room

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...