~semoga mereka dirahmati Allah~

Dimulakan dengan....

Photobucket

Friday, January 6, 2012

untuk remaja

Alhamdulillah saya punya kekuatan untuk menulis hari ini, setelah kesibukan menolong ibu dan ayah mendaftar adik2 masuk sekolah..(sibuk la sangat)

hari first sekolah, saya menghantar adik-adik ke sekolah Menengah Agama Al-Khairiah, Temerloh..
jalan sesak dengan kereta, mula dah kedengaran adik-adik bising...kakak drive slow la..."kereta banyak la, kalau sikit kakak boleh la pecut 140 ke"...eee, sape suruh siap lambat...itulah ragam hari pertama mereka..

teringat pula saya pada hari pertama ku ke sekolah, ayah menghantar saya ke sekolah Agama ini..saya pada masa itu REDHA dan TAAT sahaja..(perasan). Saya mahu ke sekolah di KELANTAN sebenarnya..

mereka berhimpun.ada perhimpunan pagi..rindunya nak sekolah balik kata saya dalam hati.
tapi apakan daya, saya sudah tidak berpeluang lagi! kerana umur saya tidak layak berada disini.....tapi boleh je..

Ya, sebenarnya saya mahu bercerita tentang remaja.Mereka ini biasanya dalam lingkungan 13 hingga 19 tahun....(majoriti kata macam tu) oh tidak, saya sudah 20..(tak termasuk dah ni). ok tidak mengapa, saya masih boleh bercakap dan berdiskusi dengan anda tentang tajuk hari ini..anda mungkin lebih tua dari kami yang remaja ini..=)

kata bekas Presiden Indonesia: beri ku 10 pemuda akan ku goncang seluruh dunia!


  • ZAMAN PALING MENCABAR

Memang benar zaman remaja ini adalah zaman yang paling mencabar buat ibubapa mendidik anak-anak mereka..kerana itulah, ibu bapa disaran mendidik@mengasuh anak mereka sejak dari kecil lagi..
peribahasa Arab: Mengetuk besi biarlah ketika panas..Ya, sangat mencabar bila baru nak bentuk ketika sudah remaja.

Dan biasanya golongan remajalah yang terjebak dengan dunia percintaan.
Wahai remaja, cinta itu fitrah, setiap manusia ada naluri ingin disayangi..ingin menyayangi..ingin dikasihi.. ingin mengasihi...ingin dicintai...ingin mencintai..

Wahai remaja,
Allah mencipta manusia, sudah tentu Allah lebih mengetahui dari apa yang kita tahu..jadi, remaja sekalian,adakah kita mahu perasaan yang lahir itu kita biarkan dalam kelalaian...membuatkan kita lupa tanggungjawab kita sebagai seorang anak pada ibu bapa..lupa hakikat diri yang merupakan khalifah Allah!


 
sebenarnya Allah memberi kita pilihan..mahu ke jalan yang benar atau salah?




Lebih malang lagi, ada remaja yang kerana cinta...sanggup dibeli dengan harga sebuah handset sahaja...dan tak kurang juga banyak kes yang sanggup menggadaikan maruah diri..Ya Allah jauhi diri kami dari perkara ini!
Sangat mencabar! Ya, hadapilah zaman ini dengan menuntut/mencari ilmu..lalu dihayati dan diamalkan..dibimbing oleh ibubapa yang prihatin serta guru-guru yang dedikasi....buat remaja: fikirkanlah dosa pahala...takulah dengan azab dineraka..ingatlah hari kemudian yang bakal tiba!




  • ZAMAN MEMBENTUK JATIDIRI

Ya, mengapa saya kata begitu..kerana umur ketika itu sedang mengenal dan mencari identiti diri, ada yang baru mengenal apa itu solat  5 waktu, lalu diteruskan dengan istiqamah..ada juga yang baru mengenal apa itu ISLAM..ya diteruskan dengan mendalaminya..sungguh bagus sekali...perlu dipuji!


sedangkan dalam ISLAM..contoh terbaik kita adalah RASULULLAH, iutan sepanjang zaman! bongkarlah apa yang ada dalam diri beliau itu!!

emmm,satu lagi!
pernahkah kita merasa mereka yang tersesat jalan itu sebenarnya dalam hati mereka sangat memerlukan HIDAYAH.....mereka juga pernah terdetik mahu kembali ke pangkal jalan..tapi, merek tidak dibimbing malahan dicaci dihina oleh orang -orang disekeliling mereka....siapakah yang bersalah??


  • ZAMAN PENENTU KITA DIMASA TUA

Ramai anak muda hari ini yang menganggap zaman muda itu zaman untuk enjoy! Ya benar enjoy untuk beribadah kepada Allah,mencari cinta Allah...mencari REDHA ALLAH..sangat enjoy! indahnya bila zaman remaja anda,anda gunakan dengan sebaik mungkin kerana anda takkan menyesal di masa tua anda nanti...insyallah.
ibuku berkata: ramai nenek2 dan makcik2 yang menyesal dengan zaman remajanya! kerana tidak  berkesempatan mendidik diri dengan jalan TAQWA..Sesal dulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna! pintu taubat masih terbuka, marilah bertaubat dari dosa-dosa dengan taubat nasuha...jom la bertaubat..


  • ZAMAN MUDA ITU PELUANG

"biarla dulu, saya muda lagi.."

"tua nantilah saya bertaubat.."

sangat rugi bagi orang muda tidak berebur peluag zaman mudanya untuk bertaubat..kerana Allah suka orang yang bertaubat tetapi Allah lebih suka orang MUDA yang bertaubat...usahlah merasa diri itu tiada dosa, mohonlah taubat kepada Allah kerana kematian itu datang bila-bila masa..Alangan pohon kelapa yang muda pun jatuh ke bumi begitu juga buah kelapa yang belum cukup matangnya juga pernah jatuh ke tanah...inikan pula manusia..kematian tidak mengenal umur....

Rebutlah peluang menyuburkan ilmu dalam otak dan minda anda dengan ilmu-ilmu yang baik dan berguna.. Ilmu itu cahaya yang memandu ke jalan yang benar...

Rebutlah peluang menguasai kemahiran-kemahiran yang ada..seperti kemahiran berkomunikasi, berdakwah,dan kemahiran dalam dunia ICT(ini cadangan sahaja)...

Peluag ini datang dan tiba juga pada masa kita bukan lagi remaja..tetapi tidak sama! kerana kita sudah lemah dalam memfokuskan sesuatu perkara, keran aketika itu juga kita tak mampu lagi(faktor kesihtan) jadi, wahai remja manfaat masa yang ada dengan kebaikan!



As a conclusion =)

wahai anak muda, andalah penentu masa depan negara! andalah yang akan menjadi pemimpin!
ku rindukan AL_FATEH,ASBAHUL UHDUD, ASBAHUL KAHFI, SALAHUDIN ALAYYUBI, HASSAN AL_BANNA,...ku rindukan mereka--- anak muda yang berjuang dijalan Allah dengan ikhlas dan penuh ketaqwaan kerana mereka dambakan syahid dijalanNYA..YA Allah,temukan aku dengan nak muda itu..amiin..
ini pandangan saya, bagaimana pula pandangan kamu??


p/s: sebenarnya dah hafal karangan ni sebelum exam Arab skills,tengok2 keluar masa writing dan speaking...memang sedap la menghurainnya,apa apa pun  rezeki..alhamdulillah




No comments:

::Jom dengar nasyid semangat!::

Loading...

::Halwa Telinga::

Bloggers Chat Room

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...