~semoga mereka dirahmati Allah~

Dimulakan dengan....

Photobucket

Sunday, January 4, 2015

Cerpen Diari Muslimah

|Bismillah...| Alhamdulillah, Wassola ala Rasulillah.


Kisah ini di ambil dari pengalaman penulis bersama beberapa orang sahabatnya

Angin bayu senja mengimbau kembali kenangan buat dia, Zahirah yang aktif menyertai pelbagai jenis aktiviti dalam kelab di kampusnya. Memori bersama sahabat baiknya Khalilah yang juga jiran paling dekat dengan rumahnya.

" Duit syiling je tinggal Zahirah.." luah Khalilah.
" Kita guna je la duit yang ada..." balas Zahirah

Memang itulah satu-satunya kenangan yang paling tak boleh dilupakan, bila duit mereka kehabisan untuk membayar tiket Bas Haji Awang, bas yang menghantar penumpang dari Temerloh ke Maran.

Zahirah dan Khalilah selalu pulang lewat petang kerana menyiapkan tugasan Badan Dakwah yang mereka sertai kadang-kadang mesyuarat tergempar dari jawatankuasa Badan Dakwah sekolah mereka.

Banyak kenangan mengingatkan dia bahawa semua itu satu pengalaman bermakna, yang tidak boleh di jual beli!

----------------
Selepas Solat Maghrib dan Isyak berjemaah bersama rakan sebilik di kampusnya, Zahirah mengaji dan menggosok bajunya. Dia mahu ke Perpustakaan UIA Gombak yang selalu dirinduinya itu.

Jam sudah menunjukkan pukul 9.15 malam segera kakinya melangkah menuju ke perpustakaan. Dilihat sudah ramai mahasiswa memenuhi ruang dan meja belajar masing-masing.

"Allahurabbi.. dah penuh" luah Zahirah.
"Sis, sis nak duduk kat tempat saya ni pon boleh, saya sedang menunggu kawan, selepas ni  saya akan beredar.." tegur seorang mahasiswi kepada Zahirah.
" Oh ye? boleh.. terima kasih sis.." balas Zahirah.
"Sama-sama.." balas mahasiswi itu kembali.

Setelah mengambil tempat duduknya Zahirah membelek Al-Quran, sudah menjadi amalannya setiap kali mahu membuka pelajaran, dia kan membuka Al-Quran kesayangannya dahulu.

'Sadaqallahul a'azim...' di akhiri dengan doa khatam Quran.
'Emm, ramai pulak belajar kali ni...' Zahirah bercakap seorang diri. 'Mungkin sebab musim peperiksaan ni...kalau tak memang tak de orang sangat dalam library ni..' monolognya seorang diri.

Namun semua itu mengingatkan dia kembali pada zaman sekolah, perpustakaan di sekolahnya selalu sahaja digunakan untuk kelas atau mesyuarat, kalau ada pelajar yang masuk pun itu pun yang memang ulat buku!

Jauh lagi budaya membaca di pupuk dalam kalangan pelajar di sekolah, perlu ada usaha yang berterusan untuk menggalakkan mereka banyak membaca, kerana dengan banyak membaca ilmu akan bertambah, pengetahuan semakin meluas.

-------------
Selesai menyiapkan tugasan dan notanya, Zahirah bingkas mengemas dan menyusun buku-bukunya. Dia mahu pulang sebelum jam 11 malam.


" Assalamualaikum cik adik manis...boleh saya bertemu dengan saudari sekejap?" sapa seorang lelaki ketika Zahirah melalui jalan pulang ke Mahallahnya.

"Maaf saya mahu segera.." balas Zahirah lantas mempercepatkan langkahnya.

"Cik adik manis nak kemana cepat-cepat ni?" tanya lelaki itu kembali.

Diperlajukan langkahnya kembali dan meninggalkan lelaki itu keseorangan tanpa jawapan. Banyak kalu sudah Zahirah di ganggu oleh lelaki itu, namun dia tidak pernah melayan sama sekali. Punya pendirian tidak masa untuk membuat dosa dan menghilangkan malu.

Kerana dalam diri Zahirah sudah persiapkan hanya untuk seorang lelaki yang bernama suami, bukan mana-mana lelaki yang suka mencari kesempatan.
----
TANGGUNGJAWAB LEBIH BANYAK DARI MASAYANG ADA

Itu kata-kata dari tokoh terkenal yang terlekat di pintu almarinya. Ya, kata-kata Imam Hassan Al-Banna itu membuatkan dirinya selalu beringat bahawa dia tidak boleh membuang masa begitu sahaja, banyak perkara kebaikan manfaat untuk diri atau semua orang dia perlu lakukan.

Tambahan pula Zahirah bukanlah seorang gadis yang pasif hanya duduk di bilik, pergi ke kelas dan ke kafe atau di panggil STUDENT 3K, Katil, Kafe dan Kelas.

Zahirah gadis lincah ini selalu menjadikan masanya untuk kebaikan dan kebenaran, banyak kerja dia buat bersama-sama sahabat seusrahnya, Sakina, Syakirah, Farihan, Mardiana, Diana, Musfirah, Atiqa, Huda, Fatihah, Afifah dan Naqibah kesayangannya Kak Mardhiah Hayati dan Kak Masyitah.
-----------------

Tutt.. tutt
tanda What'sApp nya ada menerima mesej peribadi dari seseorang.

"USRAH BOM-Best Of Muslimah"

Esok 4.1.2017
River side IIUM

bawa task yang di berikan oleh Naqibah kita hari tu ^^
------------------








Oleh : Khalifah Allah Mar'atul Husna bt Roslan

No comments:

::Jom dengar nasyid semangat!::

Loading...

::Halwa Telinga::

Bloggers Chat Room

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...