~semoga mereka dirahmati Allah~

Dimulakan dengan....

Photobucket

Wednesday, December 18, 2013

KISAH BAHASA

|Bismillah...| Alhamdulillah, Wassola ala Rasulillah.

Masa umur saya tujuh tahun, saya punya adik-adik yang rapat-rapat, selang setahun, bawah saya 6 tahun, 5 tahun, 4 tahun, dan sambung sendiri.. 7 beradik yang aktif siang dan malam. Buat cerita dan lembaran novel pasti tidak habis. Dengan kenakalan dan kedegilan yang sering menguji kesabaran ibu dan ayah.

Setiap hari kami akan ditinggalkan ibu dan ayah pergi mengajar, saya waktu itu masuk sekolah rendah Cina, masih merangkak-rangkak dalam belajar. Pernah satu malam saya meraung dan menangis kerana susahnya belajar bahasa ini. Adik saya menuruti jejak langkah ke alam sekolah Cina, pernah dia skor A. Maka saya mula tercabar. Kami bertekak kadang-kadang dalam bahasa Cina..haha.. Wo ai ni men liang ke 

Kini semua itu tinggal kenangan. Saya dalam kos bahasa Arab di Versiti ini. Pernah pensyarah kami meminta semua pelajar membentangkan sajak dalam 3 bahasa (Melayu, Inggeris dan Arab) maka saya ambil kesempatan ini untuk mempersembahkan sajak itu dalam bahasa keempat saya, BAHASA CINA!

"Markah bonus saya tambah kepada Mar'atul Husna Roslan kerana telah mempersembahkan sajak dalam bahasa lain." : kata Lecturer saya tika itu.

Disini saya sering muhasabah kembali, tanggung jawab pada non-muslim juga ada, kerana saya ada alat untuk berkomunikasi dengan mereka. Bahasa Cina ini akan saya perkukuhkan kembali, doakan saya. Daie ila Allah to be, insyallah 

#4Bahasa
 — with Muna Hajar Roslan and Abdul Hadi Roslan.

 Oleh : Khalifah Allah Mar'atul Husna bt Roslan

2 comments:

::Halwa Telinga::

Bloggers Chat Room

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...