~semoga mereka dirahmati Allah~

Dimulakan dengan....

Photobucket

Wednesday, August 7, 2013

Kejayaan VS Realiti


|Bismillah...|
Alhamdulillah,
Wassola ala Rasulillah.


Baru-baru ini saya di khabarkan ramai kawan-kawan bakal bergraduat. Alangkah gembiranya hati ini. Manakan tidak, mereka-mereka bakal berkerjaya pula selepas ini. Mungkin merasa duit gaji mereka, eheh.Belanja skit! =)

Walaubagaimanapun, rezeki itu hanya ditentukan dari Allah. Bukan diukur dengan kejayaan segulung ijazah dari mana-mana universiti. Insyaallah, kalau rezeki seseorang itu murah maka dia berpeluang menjawat kekosongan jawatan di sesuatu tempat, jika masih belum menerima mana-mana kerja yang diminta, mungkin ada hikmah semuanya. Yakinlah!

eh, saya pulak tukang jadi penasihat yek? em saje je. Sebab terasa terpanggil untuk mengeluarkan entri ini. Sebenarnya saya dengki, jeles dan cemburu. Ya, saya cemburu pada kalian yang sebaya sudah memakai jubah konvo, dan menaiki pentas dengan menerima anugerah Dekan, anugerah itu, anugerah ini. Seronok!

Kata Imam Syafie: Menuntut ilmu itu perlu masa yang panjang! Bukan menafikan mereka yang habis awal itu tidak menuntut ilmu, tetapi menonjolkan hujjah ini membuatkan saya masih boleh bersabar dan bertahan. ye ke? eh..  =)

Hakikat kejayaan seseorang bukan semestinya menentukan kerjaya dia. Ada sahabat saya dahulu dalam aliran Sains, sekarang menjadi pakar dalam bidang Ekonomi. Dahulu mahir dalam Matematik, kini menjejak kaki ke Maktab guru dalam pengkhususan Agama. Kejayaan di sekolah atau di universiti adalah subjektif.


Penilaian ini sangat susah di buat. Pernah saya dengar dari seorang pensyarah mengatakan bahawa: nilai 10 A dengan 7A adalah sama semasa temuduga. Apa yang membezakan? Bezanya adalah kokurikulum. Benar, apa nilai 10A kalau modal insan yang lahir itu tidak seimbang, hanya mental dan intelektual sahaja! Di mana kemahiran-kemahiran yang lain? Kemahiran pengucapan awam, kemahiran mengulas isu semasa, kemahiran berorganisasi, kemahiran menggunakan teknologi maklumat seperti Adobe dan banyak lagi.

Sebenarnya, kata seseorang keluaran universiti itu mestilah boleh mendidik masyarakat dengan ilmu yang dia ada, membawa masyarakat semakin dekat dengan Islam. Seterusnya memimpin masyarakat ke arah yang lebih baik. Amat berat amanat ini, namun ianya boleh diusahakan dengan persiapan dari alam kampus lagi dengan menyeimbangkan antara Akademik dan persatuan.

Mungkin generasi Z selepas ini mengahadapi cabaran yang lebih tercabar! Sungguh, hal ini kerana mereka bakal berdepan arus globalisasi, dan nilai-nilai negatif yang banyak. Seiring dengan perjalanan menuju negeri Abadi, persiapan yang sangat jitu perlu ada. 


Kejayaan tercipta setiap hari. Apabila ada yang telah berazam dan memulakan hari yang baru, matlamat yang baru, maka kejayaan yang baru juga bakal muncul. Setelah berjaya, manusia akan mengimpikan kejayaan lain berdasarkan matlamat yang hendak dicapai. Islam juga menetapkan hakikat kejayaan bagi seorang mukmin melalui sepertimana yang telah diungkapkan oleh Allah SWT dalam kalam suci Al-Quran surah Al-Mukminun ayat 1-11: lihat dan bertindaklah!

  1. Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman,
  2. (iaitu) orang-orang yang khusyu’ dalam sembahyangnya,
  3. dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna,
  4. dan orang-orang yang menunaikan zakat,
  5. dan orang-orang yang menjaga kemaluannya,
  6. terhadap isteri-isteri mereka atau budak yang mereka miliki; maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada terceIa.
  7. Barangsiapa mencari yang di balik itu maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas.
  8. Dan orang-orang yang memelihara amanat-amanat (yang dipikulnya) dan janjinya.
  9. Dan orang-orang yang memelihara sembahyangnya.
  10. Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi,
  11. (iaitu) yang akan mewarisi syurga Firdaus. Mereka kekal di dalamnya.


Hakikat kejayaan dunia sahaja tidak membawa seseorang menuai hasil di ladang Akhirat. Perlu sedar, bahawa kejayaan yang hakiki adalah ketika kita semua di bangkitkan! Adakah kita menuju Syurga atau Neraka?

Perjalanan masih panjang, bukan bererti bila sudah habis ijazah, maka berakhiralah segala destinasi menuju ilmu, bahkan sepanjang trek hidup kita ini perlu kepada menuntut ilmu! Mungkin boleh menyambung pelajaran pula ke peringkat seterusnya iaitu Master dan PHD dan lain-lain.

[Tujuan kita adalah mencari redha Allah, biarlah Allah redha dengan setiap gerak-geri kita. Allahughoyatuna. Allah tujuan KAMI!]

hasil tulisan:
Khalifah Allah
Mar'atul Husna bt Roslan
Darul Amin Sungai Gau.

2 comments:

oakleyses said...

red bottom shoes, oakley vault, louis vuitton outlet, coach outlet, michael kors outlet online sale, longchamp outlet online, burberry outlet online, gucci handbags, cheap oakley sunglasses, nike air max, nike air max, louis vuitton handbags, true religion, jordan shoes, longchamp handbags, polo ralph lauren, tiffany jewelry, burberry outlet online, coach purses, michael kors outlet online, louis vuitton outlet, michael kors outlet, prada handbags, prada outlet, tiffany and co jewelry, michael kors outlet store, michael kors outlet online, chanel handbags, tory burch outlet online, kate spade outlet, louis vuitton, christian louboutin, louis vuitton outlet online, nike free, true religion outlet, christian louboutin shoes, michael kors handbags, coach outlet store online, polo ralph lauren outlet, christian louboutin outlet, nike outlet, oakley sunglasses, ray ban outlet, coach outlet, kate spade outlet online, longchamp outlet, ray ban sunglasses

oakleyses said...

mont blanc pens, canada goose outlet, celine handbags, north face jackets, soccer jerseys, giuseppe zanotti, hollister, asics shoes, wedding dresses, marc jacobs outlet, replica watches, ugg soldes, abercrombie and fitch, valentino shoes, ugg outlet, chi flat iron, soccer shoes, ferragamo shoes, north face jackets, mcm handbags, insanity workout, canada goose outlet, lululemon outlet, canada goose outlet, nike trainers, ugg outlet, vans outlet, herve leger, longchamp, nfl jerseys, jimmy choo shoes, instyler ionic styler, ghd, nike roshe, ugg boots, uggs outlet, new balance outlet, bottega veneta, ugg boots clearance, babyliss, mac cosmetics, beats headphones, reebok shoes, canada goose, uggs on sale, ugg, nike huarache, p90x workout, birkin bag

::Halwa Telinga::

Bloggers Chat Room

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...