~semoga mereka dirahmati Allah~

Dimulakan dengan....

Photobucket

Sunday, June 12, 2011

iktibar semalam:khalifah muawiyah


program: Ijtima’ tarbawi (28 MEI 2011)

Himpunan semua muslimat PAS seluruh kawasan Temerloh

Peceramah: oleh ust Ismail Dagang-AJK ulama' PAS terengganu

Kisah yang sangat menguatkan aku bahawa pemimpin sekarang sangat DUNIA>>Ulama’ membuat satu kajian tentang zaman khalifah muawiyah

Khalifah pertama-khalifah ALHAJJAJ

Seorg yang sangat zalim dan ganas.

Rakyat hidup dalam keadaan huru hara dan ketakutan

“ sapa kena bunuh hari ini?”

“siren polis tu nak tangkap sape pulak?”

Itulah antara ayat-ayat dialog rakyat pada zaman itu..yang mana rakyatnya keseuruhan dalam keadaan tidak aman dan damai.

Masya allah..

Zalimnya khalifah pada waktu itu..berkesan pada hati rakyat untuk hidup dalam keadaan berhati-hati dan berjaga-jaga.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Next,

Khalifah kedua,

Khalifah AL_WALID

Khaifah ini sangat menyibukkan diri dengan projek2 Mega..macam KLCC,I-CITY, dan lain-lain..lebih kurang gitu la..

Nak cakap yang mana khalifah kali ini sibuk dengan projek BESAR-projek-projek-projek dan projek..

DUNIA!

Maka di antara dialog rakyat nya:

“tu tanah sape dah rata tu?”

“ni projek orang besar tu kan?”

“mane projek menteri tu..?”

Begitulah rakyatnya..

Hilang dah tentang kezaliman dan keganasan yang dilakukan oleh AL HAJJAJ..

Semua rakyat sibuk dengan projek dan projek..

Dimana projek akhirat???

Subhanallah..

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Kemudian datang pula khalifah ke tiga

Iaitu khalifah yang bernama khalifah SULAIMAN

Khalifah ni sangat suka ‘bab munakahat’-bab nikah kawin

Sibuk dengan perkahwinan

Isteri 4 orang..

Rakyat pun sibuk dengan perkahwinan…

-kamu ada berapa lagi ‘kosong’?

-saye ada 2 lagi kosong tau..

-Sape nak jadi isteri saya?

-tolong carikan saya isteri yang gini dan gini…

Itulah antara dialog rakyatnya pada ketika itu

Tak de dah. dialog tentang sape dibunuh hari ini? Macam zaman khalifah ALHAJJAJ..

Pupus dah sembang tentang projek itu ….projek ini..zaman khalifah AL_WALID..

Allahu Rabbi,

Macam-macam gelagat khalifah dan rakyatnya.

Subhanallah…

Datang khalifah yang ke empat…

Ha,ape nama khalifah ini?

Cube teka…

Sape tak kenal memang pelik?

Sape tak tahu lagi lah pelik….

Emm.

Sape???

Teka la…

Ok..jawapannya

Khalifah

…………………………………………………………………….

UMAR ABDUL AZIZ

Ya

itulah dia

Khalifah ini sangatlah hebat

Sibukkan diri dengan ibadah kepada ALLAH.selalu menangis.puasa sunat,solat dhuha.sedekah dan semua amalan sunat beliau lakukan…

Ha, rakyatnya camane pulak??

Rakyatnya tentulah mengikut pemimpinnya..

“kamu dah solat dhuha hari ni?”

“puasa sunat tak hari ni?”

Sedekah dah?

Itulah antara cebisan dialog rakyat dengan rakyat…

Bertaqwanya seorang pemimpin..

Maka akan memberi kesan pada orang yang dipimpinnya..

Alhamdulillah

Rakyat yang hidup pada zaman khalifah Abdul Aziz sangat prihatin dengan amalan-amaan sunat

Saling ingat mengingati

Hidup dalam aman dan damai..

Rakyat ikut pemimpin bukan pemimpin ikut rakyat,tapi sekarang sebaliknya..

Pemimpin sangat kuat untuk mempengaruhi rakyat

Kalau dia buat itu..projek..rakyat pun sibuk dengan itu…projek..

Jika pemimpin itu seorang yang bertaqwa…insya allah rakyat akan berusaha mengikut jalan orang-orang yang bertaqwa..

================================================================================

Ya itulah dia

Sedikit cerita yang ingin disampaikan melalui ijtima’ kali ini..ada lagi yang lain..tapi cerita ini ana nak kita renungi..

Ok,cuba kita lihat sekarang..

Malaysia khususnya..

Yang mana pemimpin sendiri menyukai hiburan bersama isterinya..

Habis rakyat dijaja dengan lagu-lagu dan filem-filem yang melalaikan..

Jemput Shah Rukh Khan lah..jemput itu lah..jemput ini lah..

…………………………………………………………..

Aduh…

Susah lah kita kalau begini..

Rakyat Malaysia sedarlah..

Kita tidak boleh terus terusan begini..

Ayuh mari..

Cuba lihat satu negeri

Menteri besarnya memberi kuliah Jumaat setiap hari Jumaat kepada rakyatnya..

Bukan itu sahaja

Ada pengisian

Ada peringatan

Ada nasihat

Dari seorang pemimpin

Di negeri itu…

Seronoknya!

….---------------------------------------….

Itulah negeri Kelantan

Yang menteri besarnya adalah Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Allahu Akbar!

Mana ada negeri di Malaysia ni

Menteri besarnya memberi nasihat pada rakyatnya..memberi peringatan dan tazkirah…kulliah agama lagilah.

Huh,nasihat jimatkan gula…minyak naik tak membebankan rakyat…gunakan basikal…

Nasihat dunia..

Dimana nasihat akhirat??

Dimana pemimpin yang menjulang Islam???

Dimana Syiar ISLAM?

Dimana itu semua?

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Wahai pemimpin kamu akan ditanya atas apa yang kau pertanggungjawabkan..

Banyak lagi contoh pemimpin sekarang buat.yang sangat empengruhi rakyatnya,rasuah,jenayah dan masalah-masalah social yang lain..


Kita fikirlah

Setiap hari surat khabar dan berita asyik ber’laporkan’

Masalah sosial

Masalah kolar putih

Masalah itu

Masalah ini..

Kalau tak itu ‘lapor’

Tentang

Ampu menteri itu

PUJI pemimpin ini..

Rakyat..

Tidakkah kamu rindukan pemimpin seperti KHALIFAH UMAR ABDUL AZIZ

Yang bertaqwa

Yang mentaati syariat Islam

Yang ‘mengamalkan’ ISLAM SYUMUL

Ubahlah Malaysia.

Kita usaha tukar pemimpin sekarang

SELAMATKAN MALAYSIA

Selamat dari tangan-tangan yang tak layak..

Ubah sekarang!

p/s: berfikirlah..

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

saudara seislam: mar'ah

1 comment:

Anonymous said...

itulah kehidupan..didepan simpang sana ada ranjau,onak berduri...disatu simpang lagi ada kegembiraan menanti...berhati-hati melangkah,jangan pilih simpang yang salah.

::Jom dengar nasyid semangat!::

Loading...

::Halwa Telinga::

Bloggers Chat Room

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...