~semoga mereka dirahmati Allah~

Dimulakan dengan....

Photobucket

Thursday, December 9, 2010

HIDUP untuk apa?

salam,buat semua...moga dirahmati Allah selalu...


hari ini diberi ruang sedikit, setelah lama tidak menulis di blog ini...Baru2 ini aku telah menghadiri satu Progran anak angkat di Raub.
Satu pengalaman sungguh menggembirakan dan mengharukan...


hari pertama
pandaftaran
taklimat
tidur di pejabat
qiamullail
subuh
tazkirah

hari kedua
bertolak kerumah keluarga angkat
jam 11.30pagi sampai ke destinasi yang dituju
bertemu keluarga angkat msg2
org kuat HIJAU
Alhmdlah seronok sgt
ada sesuatu yg perlu ku kaji lg
anak beranak 9 org, ramai..........
ayah angkat meninggal bulan 4 baru ni,
balik lepas dengar ceramah.
em, rupanya...major org Felda Tersang ni Mr. UM....
takpe...dakwah bil hikmah

petang
jalan pasar malam naik motor
dapatlah kenal2 org kat sini
major peneroka,pesara dan peniaga
seronok mencabar la jugak...

hari ketiga
program motivasi bersama adik2
bnyk ramai la..
boleh la tahan dgn telatah yg bermcm2

bnyk udang bnyk garam
bnyk orang bhyk garam

pengalaman lalu sgt bermakna untk meng'handle' adk2 ni
tengahari makan kenduri ketua PAS cawangan sini
anak perempuan yg kawin
mg bahgia hingga ke syurga..


tanya diri,aku bila ea?
persoalan yg masih belum ada jawapan...

hari keempat
pin......................
bunyi hon kerata makcik Zah
nak ambik kami balik rumah d Temerloh
bg hadiah kenangan pd keluarga angkat
sedihnya..baru nak kenal2...
dah kena balik terpaksa...
takpe yg penting jgn lost contact...
dakwah fardhiyah.......
mak..................

sekejap je masa......

perkongsian bersama:-

1)Persediaan awal perlu untuk menghadapi perkara yg kita tak jangka
2) Ilmu untuk berkomunikasi dgn org yg kita tak kenal perlu ada
3) Perancangan yg mantap adalah tunjang kekemasan sesuatu program.
4)teruskan menjalin silaturrahim dgn sesiapa pun walau diman kita berada
5)pandangan pertama adalah titik tolak kpd kelangsungan sesuatu perkara.
6) Takperlu nk sempurna sgt.kita tak sempurna,kita tak pernah sempurna, kita takkan sempurna,TAPI kita mesti mencuba ke arah kesempurnaan.
7) org yg tahu ialah org yg tahu bila dia tahu dan tahu bila dia tidak tahu.
8)Jadilah org yg riang,ceria dan mesra...
org pun suka ngn kita.
Hakikatnya, tanya diri balik kita suka tak kalau org yg kita jumpa tu
masam, muram, sedih bad mood... mesti kita tak suka kan???
9)Seronok dpt belajar dan mengajar memasak dgn keluarga angkat....
sup sayur...nasi ayam...udang sup...satu kemahiran yg perlu dimntapkan lg!
10)Urut kaki mak...sian kat mak angkat ni sakit tumit la pulak...takpe, aku pakar bab bab ni...kita kene mahir..
11)Ikhlaskan niat dalam setiap perkara,jarum syaitan tak pernah lepas nk hancur kan manusia.



12)dlm setandan pisang bukan semua nye elok..biasala ...
13)jadilah org yg matang dlm bertindak supaya kita tak menyesal di hari kemudian
14)Kuatkann prinsip anda.jgn mudah jatuh smgt bila diprovok....


hari ni,9 Dis 2010
Alhmdlh baru habis program Kem Remaja Solehah
banyak benda yg nk dikongsi bersama

hari pertama
pendaftaran
taklimat
slot 1_kalimah syahadah
ukhuwwah mahabbah
slot_2 Solat
Slot_3 Solat
riadhah_explorace
Slot_4 Cabrn remaja Solehah dan cara mengatasinya.
Modul_Debat AlaParlimen...
em, memg GEMPAK!


hari kedua
Celik Minda
Modul_Jom MAin
Slot_5 Mnyelusuri Sejarah Remaja Mithali
Rumusan
Wasiat terakhir buat ayah dan ibu
penyampaian hadiah

aku ditaklifkan sebagai ketua fasilitator untuk kem kali ini beberapa perkara yg ingin dikongsi bersama:


1)Perancangan yg rapi perlu dalam satu gerak kerja
2)tak perlu sedih tak perlu marah bila kita dihina atau di keji,sebab kita bukan cari keredhaan dia....


3) Pengalaman lalu sangat bermakana untuk dijadikan panduan dalam meneruskan perjalanan hidup yg seterusnya
4) Persiapan dalaman dan luaran untuk menghadapi mehnah dan tribulasi yg sungguh besar.
5)Ilmu dalam pelbagai bidang perlu untuk menjadikan seseorang itu lebih terkehadapan.
6)kita perlu sentiasa bersedia untuk BELAJAR dan MENGAJAr.
7) Malu bertanya sesat jalan.
8) Kunci kejayaan untuk berani kehadapan adalah kekuatan dan keberanian yang Allah kurniakan kepada seseorg yg istimewa.
9)JAngan cuba tangguh sesuatu kerja nanti jadi beban untuk hari seterusnya.
10)Stress dtg bila kita tak bersedia nk cuba hadapi sesuatu benda tu............
11) Relax dan tenang jgn gelojoh...gelojoh amalan syaitan..
12)wala' pd pemimpin satu kekuatan yg perli ada dlm satu jamaah
12)susun satu persatu yg mana yg lbh perlu dan penting dlm satu2 kerja...
13)sempurnakan amanah dgn baik dan jujur.


hidup ini adalah perjuangan
tak perlu gentar



bila kita nampak dunia ini sekejap
kita takkan rasa ia satu kesusahan
sebaliknya pengalaman yg sungguh indah untuk di ingat kembali...
dan ingatlah kembali pada Allah adalah jalan yg terbaik dlm apa masalh sekalipun...


Ya Allah tetapkanlah hati kami di jalan juang Agama mu dan permudahkanlah segala urusan kami..jadikanlah kami tergolong dlm golongan mereka yg Bertaqwa...amin..
KEMATIAN menanti anda,bersedilah...perjuangan perlu diteruskan....masih byk lg yg perlu dipelajari......
next ada lg 7 lg program menanti anda Mar' Atul Husna bt Roslan...sudahkah anda bersedia..
Hidup untuk menjadi hamba yg mengabdikan diri pd Allah.Khalifah yg memegang amanah Dakwah..yg datang dari Allah teruskn perjuangan yg di bawa oleh Rasulullah s.a.w ....hidup ini adalah ujian dan nikmat dari Allah...




sahabat2 ni adalah coretan ku yg tak seberapa ini...kukongsikan bersam agar kta mengambil yg untuk dijadikan teladan .,,dan yg tak baik tu...bg lah teguran membina...nasihat anda amatlah dihargai....TAKBIR...


dr pejuang Islam:-zinnirah

4 comments:

oakleyses said...

red bottom shoes, michael kors outlet online, true religion, tiffany and co jewelry, nike air max, oakley sunglasses, ray ban outlet, tory burch outlet online, tiffany jewelry, michael kors outlet, louis vuitton, nike outlet, oakley vault, kate spade outlet online, prada handbags, nike free, longchamp outlet, ray ban sunglasses, nike air max, coach outlet store online, burberry outlet online, christian louboutin, coach outlet, christian louboutin shoes, christian louboutin outlet, louis vuitton handbags, michael kors outlet store, michael kors outlet online, polo ralph lauren, cheap oakley sunglasses, chanel handbags, coach purses, coach outlet, prada outlet, kate spade outlet, polo ralph lauren outlet, burberry outlet online, longchamp handbags, true religion outlet, louis vuitton outlet online, gucci handbags, jordan shoes, longchamp outlet online, michael kors handbags, louis vuitton outlet, michael kors outlet online, louis vuitton outlet

oakleyses said...

true religion outlet, hollister, air jordan, nike free pas cher, mulberry, scarpe hogan, vans pas cher, timberland, ralph lauren pas cher, michael kors uk, longchamp, barbour, michael kors canada, louis vuitton, nike air max, tn pas cher, louis vuitton uk, air max pas cher, nike air force, longchamp pas cher, air max, nike free, nike blazer pas cher, burberry pas cher, true religion jeans, north face, sac louis vuitton, ray ban uk, chaussure louboutin, sac michael kors, sac vanessa bruno, hollister, lululemon, louis vuitton pas cher, oakley pas cher, north face pas cher, guess pas cher, lacoste pas cher, converse pas cher, ralph lauren, ray ban pas cher, hermes pas cher, nike roshe run, abercrombie and fitch, nike air max, nike roshe, new balance pas cher

oakleyses said...

birkin bag, ferragamo shoes, ugg, reebok shoes, asics shoes, insanity workout, hollister, giuseppe zanotti, chi flat iron, soccer jerseys, herve leger, jimmy choo shoes, uggs outlet, new balance outlet, replica watches, lululemon outlet, nike huarache, north face jackets, ugg boots, p90x workout, longchamp, canada goose outlet, uggs on sale, abercrombie and fitch, beats headphones, wedding dresses, vans outlet, valentino shoes, mac cosmetics, canada goose outlet, canada goose, uggs outlet, celine handbags, soccer shoes, nike roshe, mcm handbags, marc jacobs outlet, bottega veneta, mont blanc pens, ugg outlet, canada goose outlet, nfl jerseys, ugg soldes, babyliss pro, ghd, nike trainers, north face outlet, ugg boots, instyler ionic styler

oakleyses said...

uggs canada, louis vuitton canada, wedding dress, moncler outlet, vans, toms outlet, moncler, oakley, moncler, coach outlet, lancel, moncler, supra shoes, hollister clothing, pandora uk, montre femme, ray ban, ralph lauren, canada goose, canada goose, pandora charms, pandora jewelry, juicy couture outlet, parajumpers outlet, baseball bats, iphone 6 case, thomas sabo uk, canada goose pas cher, hollister, juicy couture outlet, converse, ugg, converse shoes, replica watches, moncler, canada goose, air max, nike air max, gucci, links of london uk, moncler outlet, louboutin, swarovski jewelry, swarovski uk, moncler, timberland shoes, hollister canada, karen millen

::Jom dengar nasyid semangat!::

Loading...

::Halwa Telinga::

Bloggers Chat Room

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...