~semoga mereka dirahmati Allah~

Dimulakan dengan....

Photobucket

Wednesday, October 23, 2013

Semangat Waja!

|Bismillah...| Alhamdulillah, Wassola ala Rasulillah.

Syukur Alhamdulillah buat semua mahasiwa dan mahasiswi yang masih berkesempatan untuk menuntut ilmu di bumi Allah ini. Ingin dikongsikan di sini tentang tips cemerlang yang saya dapat dari buku-buku motivasi dan juga yang saya dengar dari radio.Semoga anda semua dan juga saya mengambil ihtimam akan kepentingan ilmu dan sentiasa bersemangat untuk ke kelas pada setiap hari.

FOKUS
Belajar itu kena fokus, kalau kita jarang tidur tanda cergas. Kalau tidak tidur juga cergas. Makan vitamin dan ubat minda. Banyak tips yang saya dapat dari senior-senior. Kalau tertidur didalam kelas, harapnya Qada' balik apa yang tertinggal. Kalau datang kelas bawa gula-gula dan air masak, rasa-rasa nak terlelap habiskan air sebotol, pasti segar kembali. Kadang-kadang bila renung balik, macam satu ujian juga mengantuk di dalam kelas.  Hal ini kerana, apabila sudah tamat kelas dan pulang ke bilik, mata yang tadi kuyu dan tidak bermaya kembali segar dan bugar. Allahurabbi!

TIDAK BUAT DOSA
Lawan tetap lawan. Kurangkan buat dosa mata, melihat maksiat dan aurat. Kerana hati yang kotor tidak dimasuki cahaya ilmu. Hati yang bersih mudah masuk ilmu dan senang untuk menghafal. Bersihkan hati, fokus pada ilmu yang ingin disampaikan oleh guru.

CATIT
Banyak ilmu yang kadang-kadang terlepas pandang, sekecil-kecil maklumat yang disampaikan perlulah dicatit dan di tulis dengan baik sama ada di atas kertas atau di dalam buku nota. Kadang-kadang itulah jawapan kepada soalan-soalan yang di tanya dalam peperiksaan.

PENGURUSAN MASA
Urus masa dan susun dengan baik, utamakan yang utama. Usah menangguh, buat terus selepas dapat sesuatu tugas atau kerja berkumpulan. Masa sangat cepat berjalan, sepatutnya kita banyak menghabiskan masa dengan membaca. Dalam 3 jam boleh habis 6 buku. Itu satu cabaran, kita berlumba dengan masa. Letak target untuk habiskan sesuatu perkara dalam masa sekian-sekian. Nak siapkan kerja-kerja ini dalam masa dua jam contohnya.

BERUSAHA
Kita hendaklah berusaha sehabis baik. Buat dengan bersungguh-sungguh. Jangan kerana terpaksa. Usaha mengulang kaji selepas kelas dan mengingat kembali apa yang telah di ajar. Hempas pulas dengan peluh yang mengalir itu akan dinilai oleh Allah, insyaallah!


BERTAWAKKAL DAN BERDOA
Berserah kepada Allah dan berdoa setiap kali ingin menghadapi peperiksaan. Berserah kepada Allah untuk menetukan yang terbaik buat kita. Solat hajat dan doa yang tak henti, mungkin memberi motivasi yang hebat pada diri mahasiwa itu sendiri.

Semoga semua berjaya di dunia dan akhirat. Kejayaan kalian aset buat ummah. Pakarkanlah diri dalam bidang masing-masing.

 Oleh : Khalifah Allah Mar'atul Husna bt Roslan

3 comments:

oakleyses said...

red bottom shoes, michael kors outlet online, true religion, tiffany and co jewelry, nike air max, oakley sunglasses, ray ban outlet, tory burch outlet online, tiffany jewelry, michael kors outlet, louis vuitton, nike outlet, oakley vault, kate spade outlet online, prada handbags, nike free, longchamp outlet, ray ban sunglasses, nike air max, coach outlet store online, burberry outlet online, christian louboutin, coach outlet, christian louboutin shoes, christian louboutin outlet, louis vuitton handbags, michael kors outlet store, michael kors outlet online, polo ralph lauren, cheap oakley sunglasses, chanel handbags, coach purses, coach outlet, prada outlet, kate spade outlet, polo ralph lauren outlet, burberry outlet online, longchamp handbags, true religion outlet, louis vuitton outlet online, gucci handbags, jordan shoes, longchamp outlet online, michael kors handbags, louis vuitton outlet, michael kors outlet online, louis vuitton outlet

oakleyses said...

birkin bag, ferragamo shoes, ugg, reebok shoes, asics shoes, insanity workout, hollister, giuseppe zanotti, chi flat iron, soccer jerseys, herve leger, jimmy choo shoes, uggs outlet, new balance outlet, replica watches, lululemon outlet, nike huarache, north face jackets, ugg boots, p90x workout, longchamp, canada goose outlet, uggs on sale, abercrombie and fitch, beats headphones, wedding dresses, vans outlet, valentino shoes, mac cosmetics, canada goose outlet, canada goose, uggs outlet, celine handbags, soccer shoes, nike roshe, mcm handbags, marc jacobs outlet, bottega veneta, mont blanc pens, ugg outlet, canada goose outlet, nfl jerseys, ugg soldes, babyliss pro, ghd, nike trainers, north face outlet, ugg boots, instyler ionic styler

oakleyses said...

uggs canada, louis vuitton canada, wedding dress, moncler outlet, vans, toms outlet, moncler, oakley, moncler, coach outlet, lancel, moncler, supra shoes, hollister clothing, pandora uk, montre femme, ray ban, ralph lauren, canada goose, canada goose, pandora charms, pandora jewelry, juicy couture outlet, parajumpers outlet, baseball bats, iphone 6 case, thomas sabo uk, canada goose pas cher, hollister, juicy couture outlet, converse, ugg, converse shoes, replica watches, moncler, canada goose, air max, nike air max, gucci, links of london uk, moncler outlet, louboutin, swarovski jewelry, swarovski uk, moncler, timberland shoes, hollister canada, karen millen

::Halwa Telinga::

Bloggers Chat Room

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...